Resepi Ikan Siakap Tiga rasa #PhoPBLiniMohd Enak 6 Bahan

By | Mei 25, 2021

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Ikan Siakap Tiga rasa #PhoPBLiniMohd di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Ikan Siakap Tiga rasa #PhoPBLiniMohd yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Yang nampak segar hanyalah ikan siakap. Bila ikan siakap, terfikir di hati tak kan lah nak goreng garam kunyit jer. Kalau ikut Nana, dia hendak goreng sahaja.

Jom lihat bahan-bahan yang anda perlukan untuk masak menu ni. Kalau nak tengok gambar penyediaannya, boleh klik di SINI. Jom kita tengok resepi yang sangat sedap ini.

6 Ingredients of Resepi Ikan Siakap Tiga rasa #PhoPBLiniMohd

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Ikan Siakap Tiga rasa #PhoPBLiniMohd ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 6 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia – Ikan siakap.
  2. Sedia – Sayur campur.
  3. Sedia – Serai dititik.
  4. Sedia – Bawang merah, putih halia dihiris halus.
  5. Sedia – Sos cili dan sos tomato.
  6. Sedia – Cabai yang diblender.

Masukkan bahan tumis ikan siakap kecuali cili dan nenas. Baru masukkan sos cili,sos tiram dan air asam. Hasilnya, luar ikan jadi rangup dan rasa pedas. Pastikan guna minyak yang banyak untuk goreng ikan.

Baca :  Cara Memasak Ikan Pari Bakar Air Fryer Mak Liha Cepat 10 Bahan

4 Cara Penyediaan Ikan Siakap Tiga rasa #PhoPBLiniMohd

Dah ada 6 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Ikan Siakap Tiga rasa #PhoPBLiniMohd pula. Simple saja cuma 4 langkah.

  1. Ikan digoreng sehingga garing kemudian diasingkan..
  2. Tumis bawang bersama halia kemudian masukkan sedikit cabai blender. Tunggu sehingga cabai masak..
  3. Masukkan sayur campur dan perasakan..
  4. Tuang kan bahan yang di masak tadi ke atas ikan tadi..

Pastikan juga minyak sudah betul-betul cukup panas. Hidangan ikan tiga rasa antara resepi kegemaran ramai. Tidak kira kanak-kanak hingga orang tua suka makan ikan tiga rasa. Rasa masakan ini haruslah terasa manis, pedas dan masam barulah menjadi tiga rasa tersebut. Apalagi kalau ikan yang digunakan ialah ikan siakap yang memang terkenal paling sedap dimasak tiga rasa.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Ikan Siakap Tiga rasa #PhoPBLiniMohd ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!