Cara Memasak Ikan Siakap 3 Rasa Mudah 17 Bahan

By | Mei 25, 2021

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Ikan Siakap 3 Rasa di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Ikan Siakap 3 Rasa yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Yang nampak segar hanyalah ikan siakap. Bila ikan siakap, terfikir di hati tak kan lah nak goreng garam kunyit jer. Kalau ikut Nana, dia hendak goreng sahaja.

Isi ikan yang garing dan dinikmati bersama sos enak. Jom lihat bahan-bahan yang anda perlukan untuk masak menu ni. Ikan siakap tiga rasa yang telah siap sepenuh dan boleh dimakan bersama keluarga.

17 Ingredients of Resepi Ikan Siakap 3 Rasa

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Ikan Siakap 3 Rasa ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 17 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 1 – ekor ikan siakap(sederhana besar).
  2. Sedia – Garam, kunyit dan tepung jagung.
  3. Sedia 4 ulas – bawang putih.
  4. Sedia 5 – biji cili padi(skip sebab anak tidak makan pedas).
  5. Sedia 1 – btg serai.
  6. Sedia 1 – inci halia.
  7. Sedia 4 – sb sos tomato.
  8. Sedia 2 – sb sos cili.
  9. Sedia 1 – sb sos tiram.
  10. Sedia Sedikit – minyak bijan.
  11. Sedia 1 – biji bawang besar.
  12. Sedia 1 – biji tomato.
  13. Sedia 3 – jenis lada benggala (untuk warna).
  14. Sedia Daun – limau purut.
  15. Sedia – Air secukupnya.
  16. Sedia – Garam & perasa.
  17. Sedia – Minyak untuk menumis.
Baca :  Ramuan Nasi Dagang Ikan Kembung Bertelur Puyuh yang Enak

Hasilnya, luar ikan jadi rangup dan rasa pedas. Pastikan guna minyak yang banyak untuk goreng ikan. Pastikan juga minyak sudah betul-betul cukup panas. Memang menu ni menjadi kegemaran kami sekeluarga.

5 Instructions Ikan Siakap 3 Rasa

Dah ada 17 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Ikan Siakap 3 Rasa pula. Simple saja cuma 5 langkah.

  1. Sediakan bahan bahan. Sila lihat gambar kedua untuk potongan bahan. Saya lebihkan sos tomato sebab anak saya tidak makan pedas. Bahan disitu, puan puan boleh ubahsuai ikot citarasa masing2. Sos ikan pun boleh digunakan pada yang suka. Daun limau dibuang batang tengah..
  2. Ikan siakap saya buang isi perut dan belah “butterfly”. Boleh google okay😬. Kepala dan ekor saya tidak buang. Lumurkan luar dalam dengan garam dan kunyit. Panaskan minyak. Bila minyak betul-betul sudah panas, baru oleskan tepung jagung ke ikan luar dan dalam dan terus goreng. Goreng hingga perang keemasan..
  3. Untuk sos 3 rasa. Panaskan minyak, tumis bawang, halia, serai hingga naik bau. Kemudian tuang bahan sos. Kacau rata..
  4. Masukkan air, kacau lagi. Tunggu mendidih. Masukkan bahan bahan potong.. kacau sekejAp dan tutup api dapur. Sos siap!.
  5. Tuangkan keatas ikan dan boleh dihidangkan segera. Selamat mencuba!😊.

Ada sedikit rasa masakan ala Thailand apabila saya menggunakan sedikit sos ikan di dalamnya. Saya memang sukakan rasa dan bau bunga kantan dan daun limau purut, yang menambahkan lagi keenakan rasa isi ikan. Masakan ikan memang menjadi kegemaran ramai. Tambah pula jika dapat menikmati masakan yang diidamkan. Jika makan di kedai kadangkala tidak menepati cita rasa sebagaimana yang diinginkan.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Ikan Siakap 3 Rasa ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!