Ramuan Ayam Masak Lemak Cili Api yang Cepat

By | Februari 23, 2021

Hello kawan rakan, Adakah anda mencari resepi bagaimana untuk membuat Ayam Masak Lemak Cili Api mudah ? Jika benar, rakan rakan boleh membaca dan mengikuti panduan resipi bagaimana untuk membuat Ayam Masak Lemak Cili Api dalam langkah mudah 3 yang berikut. Sehinggalah berkahwin, beliau memasak sendiri dek selalu memerhatikan. Resepi Ayam Masak Lemak Cili Api cara Negeri Sembilan yang sangatlah sedap. Che Nom sangat beruntung kerana ada orang yang ikhlas sudi berkongsi resepi yang asli dari Negeri Sembilan ini yang sememangnya langsung tidak menggunakan bawang.

Terima kasih Puan Elena. resepi ayam masak cili padi. Seperti biasa lauk bulan Ramadhan saya adalah lauk yang ringkas tetapi yang digemari oleh anak anak. Saya mendapat idea untuk memasak Ayam masak lemak selepas makan ayam masak lemak yang dimasak oleh Chef Ridzuan yang dilantik untuk memasak hidangan berbuka puasa di surau Ad Dhuha. Dalam panduan ini, kami menggunakan 11 ramuan memasak untuk membuat Resipi Ayam Masak Lemak Cili Api yang lazat dan lazat. Di samping itu, kita hanya memerlukan langkah 3, ia pasti sangat mudah untuk rakan kawan cuba di rumah.

Ramuan untuk membuat Ayam Masak Lemak Cili Api

Sila rakan rakan menyediakan 11 ramuan yang diperlukan untuk membuat Resipi Ayam Masak Lemak Cili Api di bawah.

  1. 1 – ekor ayam yang di potong.
  2. 1 kotak – santan.
  3. 1 Batang – serai(di ketuk).
  4. 1/2 – asam keping(tak perlu banyak nanti terlebih masam).
  5. 2 – biji kentang.
  6. Sedikit – garam dan serbuk rasa.
  7. – Sehelai daun kunyit.
  8. 10 – biji cili api(nak pedas boleh letak lebih).
  9. 1 – biji bawang besar.
  10. Sedikit – serbuk kunyit(lagi cantik kalau pakai kunyit hidup).
  11. Sedikit – air.
Baca :  Ramuan BBQ Chicken Chinese Style Mudah yang Lezat

Masak lemak cili api ni paling senang cara masakan dia. Main campur dalam satu periuk atau kuali aje dan bahan-bahan dia pun tak lah banyak. Untuk pengetahuan korang, mama kalau masak ikan, selalunya untuk bahan dia lain dari masak ayam, kalau masak ikan mama *tak letak bawang* tapi akan akan letak asam keping, daun kunyit dan cili padi sahaja. Menu simple saya hari ni ayam masak lemak cili padi.

Langkah untuk membuat resepi Ayam Masak Lemak Cili Api

Seterusnya sila rakan rakan mengikuti 3 langkah-langkah membuat resipi Ayam Masak Lemak Cili Api ini.

  1. Tumbuk atau kisar kan bawang besar, cili api dan kunyit sehingga lumat..
  2. Kemudian masukkan ayam dalam periuk dan tuang semua bahan yang dikisar serta serai yang telah di ketuk bersama kentang. Letak sedikit air,dan biar kan sehingga kentang empuk dan ayam 3/4 masak..
  3. Kemudian masukkan santan dan perasakan dengan garam dan sedikit serbuk perasa. Tunggu sehingga sedikit mendidih taburkan daun kunyit yang dihiris. Kacau sedikit. Dan tambahkah asam keping. Dah siap! Jom makan.

Menu yang senang dan sedap bagi saya. Sebenarnya ada banyak cara nak masak ayam masak lemak ni. Lain orang, lain negeri, lain caranya. So saya tunjukkan ni cara saya yang senang dan mudah. Ayam Masak Lemak Cili Padi Recipe.