Resepi DAGING MASAK KICAP SIMPLE (recreate) Mudah 9 Bahan

By | November 25, 2021

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi DAGING MASAK KICAP SIMPLE (recreate) di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan DAGING MASAK KICAP SIMPLE (recreate) yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!.

9 Bahan – Bahan Resepi DAGING MASAK KICAP SIMPLE (recreate)

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat DAGING MASAK KICAP SIMPLE (recreate) ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 9 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 100 g – – 200g daging.
  2. Sedia 4 ulas – bawang merah kecil.
  3. Sedia 5 ulas – bawang putih.
  4. Sedia – Sebesar ibu jari halia.
  5. Sedia 1 batang – serai.
  6. Sedia – Kicap pekat.
  7. Sedia – Kicap pedas manis.
  8. Sedia – Air.
  9. Sedia 4 – sekawan(rempah tumis).

5 Instructions DAGING MASAK KICAP SIMPLE (recreate)

Dah ada 9 bahan di atas? Mari tengok cara membuat DAGING MASAK KICAP SIMPLE (recreate) pula. Simple saja cuma 5 langkah.

  1. Potong kesemua bawang merah bawang putih halia kemudian ketuk sehingga lumat… Serai jgn potong, ketuk je bagi hancur sikit.
  2. Bagi kepada 2 bahagian bahan2 yg diketuk tadi.. 1 bahagian asingkan untuk di tumis bersama 4 sekawan dan serai.. 1 bahagian lagi perap ke bersama daging, kicap manis, kicap pekat.. Biarkan selama 30 minit.. Ikut suka.
  3. Panas kan minyak… Tumis bahan2 yg nak di tumis sehingga naik bau..kemudian masukkan daging yg diperap tadi.. Gaul2 sebati.. Masukkan air sedikit, dalam 1 cawan mcm tu… Ikut kuantiti daging.
  4. Masa masak saya ambil 1 jam.. Tp daging ni tak liat lepas dipotong.. Saya mmg suka masak daging lama2 walaupun tak banyak sebab sy suka daging tu serap kicap.. Dlm tempoh masa 1 jam tu sy tambah air stiap 15 mnit.. 15mnit terakhir sy x tmbah lg, biar je smpai kering, tp x kering sngat.. Terpulang dgn cita rsa masing2.. Sy tak suka kuah cair, suka pekat2 baru sedap….
  5. Boleh tambah kicap lagi kalau suka warna dia lagi gelap… Sy tak masukkan garam & serbuk perasa sebab kicap dah banyak sy letak.. Cuma sy tmbah gula sedikit, sebab kicap pedas manis tu terlebih pedas… Selamat mencuba..😜.
Baca :  Cara Memasak Scones with Butterscotch Cepat 5 Langkah

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi DAGING MASAK KICAP SIMPLE (recreate) ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!