Cara Membuat Kek Lapis Roti Merie Enak 9 Bahan

By | Mei 22, 2022

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Kek Lapis Roti Merie di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Kek Lapis Roti Merie yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Ada yg terliur ke tngk kek ni? Alhamdulillah syukur kepada Allah kerna en.somi sudah kembali kepangkuan keluarga dari Bandung m. masam manis: KEK lapis chocolate mocha vanilla kayers. Resep Kue Lapis Kanji – Resep Kue lapis kanji ini bentuknya cantik dan menghoda untuk di cicipi, pasti rasanya juga lezat.

KekLapisAndMore @ Mila Kek Lapis kembali beroperasi seperti biasa. Kek Lapis is a well known cake in southeast asia especially in Indonesia, Malaysia and Singapore, usually serve during festive occasions and holidays. The cake directly translates to Layer cake, because as you see it is made up of multi layered thin sponge.

9 Bahan – Bahan Resepi Kek Lapis Roti Merie

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Kek Lapis Roti Merie ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 9 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 4 – biji telur saiz AA.
  2. Sedia 1/4 cawan – gula aising.
  3. Sedia 200 g – marjerin ADELA.
  4. Sedia 1/2 cawan – susu pekat manis.
  5. Sedia 3 – sudu besar sekaya.
  6. Sedia 1/2 cawan – horlicks.
  7. Sedia 3/4 cawan – tepung roti/biskut merie.
  8. Sedia 3 – titis Pewarna kuning, hijau, coklat.
  9. Sedia 32 keping – biskut/roti merie.
Baca :  Resepi Nasi Goreng Lada Kering Tumbuk Enak 4 Langkah

There aren't enough food, service, value or atmosphere ratings for Maria Kek Lapis, Malaysia yet. Kek Lapis is a very unique cake where spices are added in to give the sweet aroma smell. It is a very rich cake with very high contents of eggs and butter. Therefore, it is usually served in very small pieces.

5 Cara Membuat Kek Lapis Roti Merie

Dah ada 9 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Kek Lapis Roti Merie pula. Simple saja cuma 5 langkah.

  1. 1. Satukan telur, gula aising dan marjerin. Pukul rata/kembang dan ketepikan..
  2. 2. Masukkan susu pekat manis, sekaya, horlicks dan tepung roti/biskut merie. Kacau rata..
  3. 3. Bahagi adunan kepada 3 bahagian. Letak pewarna hijau/kuning/coklat setiap satu. Kacau rata.
  4. 4. Lapik loyang dan tuangkan separuh adunan warna hijau. Ratakan dan kukus ~ 5 minit. Tuangkan separuh adunan warna coklat, ratakan dan susun biskut merie. Kukus lagi. Tuangkan separuh adunan warna kuning, ratakan dan kukus lagi Ulangi langkah melapis sehingga adunan habis..
  5. 5. Setelah habis melapis, kukus lama sedikit (~15 min) bagi memastikan kek betul2 masak. Bakar kek di dalam oven 180C dalam 10 minit (untuk kek yang tahan lama).

Making Kek Lapis is a very tedious job but it is worth the hard work when you see the beautiful layers. A wide variety of kek lapis options are available to you, such as flavor. Budak-budak tu pun dah jemu agaknya nak makan rotiā€¦ Bolehlah cuba resepi roti lapis daging ni, nampak macam sedap. Untuk membakar kek keju atau kek-kek yang lain, perlu menggunakan api atas dan bawah. Ada sebahagian kek keju yang menggunakan teknik khas iaitu membakar secara 'steam bake' atau juga dikenali sebagai 'bain marie'.

Baca :  Cara Memasak Cup kek coklat moist Enak 10 Bahan

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Kek Lapis Roti Merie ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!