Cara Memasak Sambal bilis lontong Cepat 11 Bahan

By | Februari 23, 2021

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Sambal bilis lontong di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Sambal bilis lontong yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Setengah orang suka lontong dimakan dengan sambal sotong. So derang masak lah sambal sotong. Sambal ikan Bilis or ikan bilis sambal (dried anchovies cooked in spicy paste) is synonymous with nasi lemak in Malaysia.

Lagi naik umph, apabila lontong ini digabuungkan dengan sesuatu yang pedas seperti sambal bilis. Lontong is an Indonesian dish made of compressed rice cake in the form of a cylinder wrapped inside a banana leaf, commonly found in Indonesia, Malaysia and Singapore. Seperti dijanjikan dalam entri sebelum ini, saya ingin kongsikan resepi Sambal Ikan Bilis yang digandingkan dengan Lontong dan Kuah Lodeh Nana di SINI.

11 Ingredients of Resepi Sambal bilis lontong

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Sambal bilis lontong ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 11 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia – Ikan bilis.
  2. Sedia 1 – labu bawang besar- mayang.
  3. Sedia – Air asam.
  4. Sedia – Garam.
  5. Sedia – Gula.
  6. Sedia – Bahan kisar:-.
  7. Sedia 1 – labu bawang besar.
  8. Sedia 3 ulas – bawang merah.
  9. Sedia 1 ulas – bawang putih.
  10. Sedia – Sejemput bilis mentah.
  11. Sedia – Belacan.
Baca :  Cara Memasak Lontong Kuah Lodeh Untuk Aku Sedap 24 Bahan

Sos sedap ini dimakan dengan Sambal Ikan Bilis yang juga sangat enak. A wide variety of sambal ikan bilis options are available to you, such as taste, form, and certification. Masakan jenis sambal tumis pastinya akan menaikkan selera sesiap sahaja tidak kira masa. Antara lauk yang sesuai untuk dimasak sebegini adalah menggunakan ikan bilis.

6 Cara Penyediaan Sambal bilis lontong

Dah ada 11 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Sambal bilis lontong pula. Simple saja cuma 6 langkah.

  1. Goreng ikan bilis separuh masak. Angkat. Ketepikan..
  2. Guna minyak yang sama ikut kesesuaian kuantiti, tumis bawang besar yang dimayang hingga layu..
  3. Masuk bahan kisar. Kacau rata hingga naik bau. Masuk cili kisar. Biar hingga naik minyak..
  4. Masuk air, air asam, gula dan garam secukup rasa. Biar hingga betul2 masak..
  5. Masuk bilis goreng tadi. Kacau rata hingga terbit minyak. Angkat bila dah pekat..
  6. Siap untuk dihidang bersama lontong..

Ada orang mengatakan Lontong dan Kuah Lodeh tidak patut dihidangkan di hari raya, tapi bagi Che Nom selera masing-masing yang mungkin juga berlainan tempat adalah tidak sama. Sambal ialah sos yang diperbuat daripada cili yang dihancurkan dan biasanya ditambahkan bahan-bahan yang lain seperti garam, cuka dan belacan. Sambal ialah salah satu hidangan istimewa Indonesia dan Melayu. Keressen Lontong Kuah Dengan Sambal témájú HD stockfotóink és több millió jogdíjmentes fotó, illusztráció és vektorkép között a Shutterstock gyűjteményében. A kínálat mindennap több ezer új.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Sambal bilis lontong ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!

Baca :  Resepi Lontong muo style Enak 6 Langkah
Carian Resepi :sambal lontong che nom