Cara Memasak Lempeng Pisang Teh Hijau Enak 5 Langkah

By | Februari 23, 2021

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Lempeng Pisang Teh Hijau di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Lempeng Pisang Teh Hijau yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Resipi sedap dan mudah untuk Lempeng Pisang Teh Hijau. #immunebooster #tehhijau Hari ni Kak Lat olah resipi dari mak. Gantikan santan kepada susu sejat dan tambah air teh hijau. Susah nak dapatkan serbuk teh hijau kat kawasan kampung ni, akak gantikan dengan teh hijau uncang je.

Hari ini giliran lempeng Buat nemenin si teh manis di pagi hari. Cusss Nikmatin aroma wangi dan kelezatan si lempeng Kebanyakan pelancong semasa ketibaan dari Thailand cuba memasak lempeng Thai yang terkenal dengan pisang. Resipi penyediaan mereka dengan arahan langkah demi langkah ditunjukkan dalam artikel kami.

8 Ingredients of Resepi Lempeng Pisang Teh Hijau

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Lempeng Pisang Teh Hijau ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 8 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia – biji pisang berangan (jenis pisang ikut citarasa).
  2. Sedia – air panas.
  3. Sedia – susu sejat.
  4. Sedia – uncang teh hijau.
  5. Sedia – gula (boleh dikurangkan).
  6. Sedia – tepung gandum.
  7. Sedia – garam.
  8. Sedia – mentega/marjerin.

Zaman sekarang pula dibakar di atas magic pan sahaja. Lempeng pisang ni che mat buat tak letak gula, sebab pisang tu sendiri dah manis, kang tambah gula lagi manis, dah lah harga gula mahal sekarang ni. Selain pisang, che mat masukkan juga kelapa parut. Teh Hijau Teh hijau merupakan salah satu bahan makanan yang mengandungi anti- oksidan yang baik untuk badan.

Baca :  Cara Memasak Nasi Ayam Mudah 40 Bahan

5 Instructions Lempeng Pisang Teh Hijau

Dah ada 8 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Lempeng Pisang Teh Hijau pula. Simple saja cuma 5 langkah.

  1. Sediakan bahan-bahan. Rendam teh hijau dalam air panas..
  2. Lenyek pisang. Masukkan gula, garam, susu sejat dan rendaman teh hijau. Kacau sebati..
  3. Masukkan tepung sedikit demi sedikit. Boleh ditambah jika adunan lembek. (sukatan tepung berbeza ikut jenis pisang dan keranuman pisang tersebut).
  4. Panaskan pan/kuali tahan lekat. Masukkan adunan, kemudian masukkan sedikit mentega. Masak dikedua-dua belah. Ulang proses..
  5. Sedia untuk dihidang. Selamat mencuba..

Teh hijau ni selalu sinonim dengan air minum. Kali ini saya cuba mengolah resipi roti jala dengan memasukkan teh hijau ke dalam a. Teh hijau akan mempercepat proses penurunan berat badan saat diet. Selain itu, juga menjaga kesehatan pencernaan. Kandungan teh hijau berupa antioksidan yang bernama catechin polyphenols akan menstimulasi metabolisme dan mempercepat penurunan berat badan.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Lempeng Pisang Teh Hijau ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!