Resepi Kuih Seri Muka Durian Cepat 3 Langkah

By | Februari 23, 2021

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Kuih Seri Muka Durian di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Kuih Seri Muka Durian yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Bila percubaan pertama membuat kuih seri muka berhasil, saya teruja untuk cuba membuat buat lagi kuih seri muka. Tapi bila memikirkan anak anak tak berapa menggemarinya, saya menukar fikiran dengan membuat kuih seri muka durian pula dengan harapan, durian dapat menarik minat mereka untuk menikmati kuih ini. Durian kueh sarlat or kuih seri muka durian.

Semalam kami dah bagi talam durian, hari ini kami nak berikan anda resepi seri muka durian pula memandangankan sekarang musim durian kan. Apa beza kuih talam dan kuih seri muka ? Yang ketara adalah pada lapisan bawahnya.

12 Ingredients of Resepi Kuih Seri Muka Durian

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Kuih Seri Muka Durian ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 12 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia – Lapisan bawah.
  2. Sedia 2 cawan – pulut.
  3. Sedia 2 1/2 cawan – santan cair.
  4. Sedia Sedikit – garam.
  5. Sedia – Lapisan atas.
  6. Sedia 4 cawan – santan pekat.
  7. Sedia 1 cawan – gula.
  8. Sedia 1 cawan – durian.
  9. Sedia 1/2 cawan – tepung gandum.
  10. Sedia 1/2 cawan – tepung jagung.
  11. Sedia 1 – sudu kecil garam.
  12. Sedia Sedikit – pewarna kuning.
Baca :  Resepi Ayam Masak Kicap ala Hey Dolls ❤️ Mudah 6 Langkah

Kuih seri muka durian ini sebenarnya ialah satu ini asi daripada kuih serimuka yang biasanya menggunakan lapisan atas daripada kastad pandan. Namun perbezaan nya ialah serimuka pandan menggunakan daun pandan yang dikisar manakala serimuka durian ini menggunakan isi durian sebagai bahan utamanya. Beat eggs & sugar until the sugar dissolves. Add in flours, salt & colouring.

3 Step by Step Kuih Seri Muka Durian

Dah ada 12 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Kuih Seri Muka Durian pula. Simple saja cuma 3 langkah.

  1. 1. Rendam pulut 3jam. Alaskan loyang dengan plastik.Masukkan semua bahan lapisan bawah dalam loyang dan kukuskan dalam 20 minit atau sehingga masak. Boleh juga isikan pulut dah masak ke dlam acuan lompang.
  2. Masukkan semua bahan lapisan atas dan kisar kedalam periuk. Dah sebati hentikan dan tapis. Masukkan dalam periuk dan masak supaya likat sedikit. Kemudian tutup api tuangkan atas lapisan bawah (pulut tadi).
  3. Kukus selama 30 minit dengan api sederhana. Bila telah masak, sejukkan 4 atau 5 jam.Baru senang di potong. SIAP UNTUK DIMAKAN. SELAMAT MENCUBA.

Then pour in the rest of coconut milk gradually. Sekarang ni musim durian, sana sini orang menjualnya. Loyang kita kecil tu bahagi dua dengan tupperware. Hari ni Sue masak kuih lompang resepi dari mak mertua. Dulu masa kecik, Sue sela. sy cdgkn Azie cuba buat resepi serimuka durian pulak, tpi kuih yg Azie buat ni pn mesti sedap n blh mgalahkn durian crepe.ntahlah tekak sy cm tak boleh nk mkn durian crepe sbyk sy mkn serawa durian+pulut.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Kuih Seri Muka Durian ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!

Baca :  Cara Memasak Kurma Ayam Air Fryer Cepat 5 Langkah
Carian Resepi :Seri muka durian che nom