Cara Membuat Daging Salai Masak Lemak Cili Api Enak 14 Langkah

By | Februari 23, 2021

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Daging Salai Masak Lemak Cili Api di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Daging Salai Masak Lemak Cili Api yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!.

12 Bahan – Bahan Resepi Daging Salai Masak Lemak Cili Api

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Daging Salai Masak Lemak Cili Api ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 12 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 1/2 kg – daging.
  2. Sedia 1 – inci kunyit hidup.
  3. Sedia – Segenggam cili api hijau.
  4. Sedia 3 ulas – bawang merah.
  5. Sedia 1 – biji kelapa(santan).
  6. Sedia – serbuk kunyit.
  7. Sedia – garam.
  8. Sedia – serbuk perasa.
  9. Sedia 4-5 – biji belimbing buluh/mangga muda.
  10. Sedia 2 batang – serai.
  11. Sedia 1 helai – daun kunyit.
  12. Sedia – 2 biji kentang(optional).

14 Instructions Daging Salai Masak Lemak Cili Api

Dah ada 12 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Daging Salai Masak Lemak Cili Api pula. Simple saja cuma 14 langkah.

  1. Potong daging (saiz tapak tangan/ketul besar),cuci & toskan.
  2. Perap daging dgn serbuk kunyit & garam sekejap..
  3. Sediakan bara utk salai daging(pastikan hanya bara yer bukan api yg menyala tu).
  4. Salai daging td ats bara sampai air/darah dlm daging tu kering..
  5. Lpstu blh la potong nipisĀ² utk kita masak.(macam potong daging bakar biasa tu).
  6. Kisar kunyit hidup,bawang,& cili api.
  7. Masukkan bahan kisar td dlm periuk.
  8. Masukkan daging yg telah dipotong nipis td..
  9. Santan kelapa dibahagi kpd 2 bhgian (pekat) & (cair)..
  10. Masukkan sedikit santan cair dlm periuk td,kemudian blh la pasangkn api dapur..
  11. Masak sampai mendidih dlm 10 minit yer sambil selalu dikacau kuah tu supaya santan xberketul..
  12. Masa ni blh la masukkan 2 batang serai dititik,belimbing(sy pkai mangga muda sbb xde belimbing),daun kunyit & kentang(optional)blh juga pkai sayur lain spt terung bulat/terung kecik tu..
  13. Bila dh agak masak/mendidih 10 minit tu..blh la masukkan santan pekat pulak,garam & serbuk perasa,masak sampai mendidih jgk,sentiasa kacau spya santan xberketul & perlahankan api dapur..
  14. Reneh sekejap sampai kuah btukar warna kuning kehijauan sikit/agak sedikit pekat & sedia utk dihidangkan..
Baca :  Resepi Ayam Goreng Kak Wok (Airfryer) Mudah 5 Langkah

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Daging Salai Masak Lemak Cili Api ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!