Cara Membuat Nasi ayam Sedap 61 Bahan

By | Februari 23, 2021

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Nasi ayam di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Nasi ayam yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Anak anak saya memang suka makan nasi ayam dan sepertinya mereka tidak pernah jemu jemu. Whatsapp utk order (NO DM) ↕️CLICK LINK BELOW FOR INFO↕️ linktr.ee/Nasiayamparis. Nasi Ayam Bu Pini. [image source ].

Mesti ramai yang suka makan nasi ayam kan. Tak kiralah hari-hari biasa atau hari istimewa, nasi ayam ni memang sesuai dihidangkan pada bila-bila masa. Nasi ayam ialah di mana nasi dimasak dengan pelbagai rempah dan kemudian dihidang dengan ayam yang di bakar, mahupun goreng serta lengkap dengan pelbagai sos cili dan kicap.

61 Bahan – Bahan Resepi Nasi ayam

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Nasi ayam ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 61 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia – Bahagian ayam goreng (ayam direbus dahulu).
  2. Sedia 1 – ekor ayam dipotong 4.
  3. Sedia 1.5 liter – air biasa.
  4. Sedia Daun – bawang.
  5. Sedia 3 – hiris halia.
  6. Sedia 2 ulas – bawang putih.
  7. Sedia 1 sudu teh – garam.
  8. Sedia – Perapan untuk ayam goreng.
  9. Sedia 1 – inci halia.
  10. Sedia 3 – biji bawang putih.
  11. Sedia 3 sudu makan – sos tiram.
  12. Sedia 3 sudu makan – kicap manis.
  13. Sedia 1 sudu teh – kicap pekat.
  14. Sedia 1 sudu makan – gula.
  15. Sedia 1 sudu teh – garam.
  16. Sedia – Bahagian sup ayam.
  17. Sedia – Bahagian ayam kaki, leher dan sebagainya dipotong kecil².
  18. Sedia 3 – hiris halia (dihiris).
  19. Sedia 3 ulas – bawang putih (ketuk).
  20. Sedia 1 – biji bawang merah (dimayang).
  21. Sedia 4 – sekawan kulit kayu manis, bunga lawang, bunga cengkih,pelaga.
  22. Sedia 1/3 – carrot.
  23. Sedia 1 – biji ubi kentang.
  24. Sedia 1 sudu makan – garam.
  25. Sedia 1 sudu makan – cukuprasa.
  26. Sedia – I sudu teh lada putih dan lada hitam.
  27. Sedia 3 sudu makan – minyak masak.
  28. Sedia – Sambal kicap.
  29. Sedia 1 – biji cili merah.
  30. Sedia 3 – biji cili api.
  31. Sedia 2 ulas – bawang putih.
  32. Sedia 1/2 cawan – kicap manis.
  33. Sedia 1 sudu teh – kicap pekat (untuk warna).
  34. Sedia 1 – hiris limau nipis.
  35. Sedia – Minyak untuk mengoreng.
  36. Sedia – Sambal belacan.
  37. Sedia 1 – biji cili merah.
  38. Sedia 10 – biji cili api.
  39. Sedia 1/2 – biji tomato.
  40. Sedia 1/3 – bawang besar holand.
  41. Sedia 1 – biji bawang putih.
  42. Sedia Sedikit – belacan.
  43. Sedia 2 – biji limau kasturi.
  44. Sedia 1/3 – air penapis/ air masak.
  45. Sedia 2 – tangkai akar ketumbar.
  46. Sedia 1 sudu teh – garam.
  47. Sedia 2 sudu teh – gula.
  48. Sedia 1 sudu teh – perasa.
  49. Sedia – Nasi ayam (dikisar kering).
  50. Sedia 2 – inci halia.
  51. Sedia 1/2 – biji bawang holand.
  52. Sedia 2 – biji bawang merah.
  53. Sedia 4 ulas – bawang putih.
  54. Sedia 5 cawan – beras.
  55. Sedia – Air rebusan ayam.
  56. Sedia 2 – senduk marjerin.
  57. Sedia Daun – pandan.
  58. Sedia – Ulaman (salad).
  59. Sedia Daun – salad.
  60. Sedia – Timun.
  61. Sedia – Tomato.
Baca :  Cara Memasak Nasi Ayam Hana Cepat 7 Langkah

Nasi tim ayam biasanya diasosiasikan dengan menu makan paginya orang yang sedang kurang sehat. Padahal tidak semestinya demikian, karena nasi tim juga sebetulnya cocok dinikmati siapa saja. Nasi ayam adalah satu menu yang digemari ramai. Secara peribadi, saya menyukai resepi nasi ayam kerana ianya Terdapat pelbagai jenis nasi ayam yang ada, seperti nasi ayam hainan dan lain-lain.

7 Cara Membuat Nasi ayam

Dah ada 61 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Nasi ayam pula. Simple saja cuma 7 langkah.

  1. Masukkan air dlm kuali masukkan juga daun bawang, halia, bwang putih dan garam. Dah mdidih masukkan ayam masak ayam antara 5-10 minit lalu padamkan api biar ayam dalam kuali 5 minit lebih kurang..
  2. Angkat ayam ke dalam bekas bertutup lalu sediakan bahan perapan ayam halia dan bwang putih saya tumbuk. Masukkan semua bahan nya lalu tutup goncang² biar ayam bersalut dgn rempah perapannya..
  3. Buka penutup bekas perapan supaya ayam tak terus proses memasak sebab masih panas kan. Saya cuba dulu perasa ayam dah kena selera oklah. Diperap dan digoreng bila dah nk mkn..
  4. Masak sup pula, masukkan minyak tumis halia,bwg putih, bwg merah smpai sedikit garing masukkan air biar mendidih masukkan ayam, carrot dan kentang masukkan perasa dan masak smpai mdidih..
  5. Sambal kicap, sediakan kuali masukkan minyak goreng sebentar cili dan bawang putih, masukkan cili dan bwag putih ke dalam blender bersama kicap blender secara pulse. Sediakan bekas letak sambal kicap dalam tu lalu perah kan limau..
  6. Sambal belacan masukkan semua bahan dalam blender kering, blender secara pulse juga. Sediakan bekas masukkan sambal lalu perahkan asam limau dan letak sedikit air bagi cair..
  7. Bahagian akhir nasi sebab saya guna pressure cooker sekejap je klau yg guna periuk biasa masak nasi awal selepas rebus ayam, boleh lah ambil air rebusan ayam terus masak nasi ayam. Masukkan marjerin tumis bahan kisar kering tadi bersama daun pandan. Masukkan beras, cukuprasa tutup biar hingga nasi masak..
Baca :  Cara Memasak Hainanese chicken rice Cepat 5 Bahan

Nasi ayam Hainan merupakan makanan Cina yang sering dikaitkan dengan makanan Malaysia atau Singapura, dan juga ditemui di negara berjiran Thailand, serta juga di wilayah Hainan, China. Nasi ayam Hainan yang dinamakan sedemikian kerana asal-usulnya dalam makanan Hainan dan. Resepi Nasi Ayam yang memang pasti sedap dan sangat sesuai dihidangkan untuk majlis-majlis tertentu. Sangat berbaloi mencuba resepi ini walaupun nampak sukar dan munggunakan bahan yang. Mencari Nasi Ayam Untuk Di Makan. #NasiAyam #ResepiNasiAyam Nasi Ayam Sedap Dan Mudah Resepi Nasi Ayam Chicken Rice Nasi Ayam Hainan adalah salah satu makanan populer di beberapa negara, salah satunya di.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Nasi ayam ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!