Cara Membuat 🍜Laksa Penang (kurang pedas) Mudah 21 Bahan

By | Februari 23, 2021

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi 🍜Laksa Penang (kurang pedas) di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan 🍜Laksa Penang (kurang pedas) yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Resipi sedap dan mudah untuk 🍜Laksa Penang (kurang pedas). Laksa Perak pula dikatakan lebih masam walaupun di katakan seakan laksa Penang. Laksa Penang amat popular di Pulau Pinang di mana ia berasal..

This noodle has all combination of flavours: sour, spicy, sweet, salty, and umami. The thick broth made from local spices, tamarind, and fish flakes is divine. My love for asam laksa is beyond normal.

21 Bahan – Bahan Resepi 🍜Laksa Penang (kurang pedas)

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat 🍜Laksa Penang (kurang pedas) ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 21 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia – Bahan A (kuah).
  2. Sedia 5 – ekor ikan kembung (rebus- asingkan isi dan tulang).
  3. Sedia 5 – ekor ikan selayang.
  4. Sedia 8 – biji bawang merah.
  5. Sedia 1/2 – biji bawang holland.
  6. Sedia 2 – inci belacan.
  7. Sedia 5 – sudu besar cili kisar (my letak sikit je).
  8. Sedia 5 keping – asam keping.
  9. Sedia 2 – kuntum bunga kantan (belah 4).
  10. Sedia 1 – ikat daun kesum.
  11. Sedia – Bahan B.
  12. Sedia – Laksa(rebus+ toskan).
  13. Sedia 5 – biji telur (rebus).
  14. Sedia – Bahan C (ulaman).
  15. Sedia sedikit – daun salad.
  16. Sedia sedikit – daun pudina.
  17. Sedia 1/2 – biji bawang holland (hiris nipis).
  18. Sedia 1 – biji timun.
  19. Sedia 1 – biji cili merah.
  20. Sedia 5 – biji buah limau kasturi.
  21. Sedia 5 – biji cili padi.
Baca :  Cara Memasak Asam Pedas Chicken Michele's Signature Enak 9 Langkah

Kalau kuah dah dua hari lagi sedap kan! Kalau dah habis laksa, kuah masih ada, Kak Noor celur bihun pulak. Senang-senang nanti jengahlah dapur Kak Noor pulak. Ada juga resepi laksa Penang masakan keluarga turun temurun.

4 Cara Memasak 🍜Laksa Penang (kurang pedas)

Dah ada 21 bahan di atas? Mari tengok cara membuat 🍜Laksa Penang (kurang pedas) pula. Simple saja cuma 4 langkah.

  1. Rebuskan laksa sehingga lembut dan toskan sambil tu boleh rebus ikan biarkan sejuk.
  2. Kisarkan bawang bersama separuh isi ikan,separuh lagi kisar jangam terlebih hancur.
  3. Kemudian kisarkan juga air tulang bersama air rebusan ikan,masukkan bahan tadi ke dalam periuk,gaul sebati.
  4. Masukkan asam keping garam dan gula secukup rasa sedia untuk di hidang bersama ulaman.

Laksa penang adalah makanan yang dibawa oleh masyarakat Cina Peranakan. Ianya amat popular di Pulau Pinang dimana tempat ianya berasal dan juga amat terkenal di sekitar Malaysia dan Singapura. Cara pembuatan laksa penang mudah dan sekiranya anda mengikut langkah – langkah yang sedia ada, pastinya anda akan menghasilkan juadah yang amat lazat. Ambil laksa dan rendam dahulu selama lebih kurang sejam. Tujuannya ialah supaya apabila direbus nanti laksa akan cepat lembut.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi 🍜Laksa Penang (kurang pedas) ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!