Cara Membuat Cucur Manis Cepat 5 Langkah

By | Februari 23, 2021

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Cucur Manis di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Cucur Manis yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Cucur manis ini sangat sesuai dijadikan juadah untuk sarapan dan makan petang. Kos penyediaan yang sangat rendah dan masa yang diambil untuk menyediakan. Cucur manis ni dah lama viral sebenarnya cuma aku ja baru nak buat tapi cucur manis ni aku buat ada tambah cheddar cheese sebab nak bagi Ada rasa lemak.

Maaf ahkak terpaksa upload sekali lagi video ni sebab yang lama tu kena copyright music. Wah, nampak macam sedap je cucur manis ni kan? Rupanya nak buat tu mudah sangat.

4 Ingredients of Resepi Cucur Manis

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Cucur Manis ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 4 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 2 cawan – tepung gandum.
  2. Sedia 1 cawan – air.
  3. Sedia 1 cawan – gula.
  4. Sedia – Secubit garam.

Paling tak sangka, cuma guna tepung gandum je sebagai bahan utama tau. Harini admin xmeniagacucur manis viral kerana menyiapkan tempahan nasi ayam utk event di Melaka.maaf ye. Ikuti resepi ini untuk cara yang paling ringkas untuk membuat cekodok manis! Guna tepung gandum & gula jerrr.

Baca :  Cara Membuat Nasi Goreng Daging Kicap Cinta Petai Mudah 11 Langkah

5 Step by Step Cucur Manis

Dah ada 4 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Cucur Manis pula. Simple saja cuma 5 langkah.

  1. Gaulkan tepung gandum bersama gula dan garam..
  2. Masukkan air dan gaulkan sehingga sebati..
  3. Sapukan sedikit minyak di tangan supaya doh tu tak melekat. Lalu, jadikan doh berbentuk bulat..
  4. Panaskan minyak dan goreng cucur sehingga kekuning- kuningan..
  5. Siap untuk dihindang dengan sambal atau sos..

Sedap juga rasa cucur viral ni. Memang mudah buat resepi bingka ubi kayu sukatan cawan ni. Cucur jawa merupakan sebuah kuih lama kegemaran ramai yang berasal dari utara. Ia dianggap berhasil apabila bahagian tepinya menjadi bertebing dan tebingnya itu perlulah kerinting dan bergerigi. Campurkan bana gula dan rebus sampai mendidih dan matang, lalu angkat diamkan hinagga menjadi hangat.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Cucur Manis ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!