Resepi Kuah Laksa Ikan Sardin Tin guna PCRT Sedap 8 Langkah

By | Mei 25, 2021

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Kuah Laksa Ikan Sardin Tin guna PCRT di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Kuah Laksa Ikan Sardin Tin guna PCRT yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Assalamualaikum Dah lama sebenarnya nk buat laksa penang ni. Tapi kalau buat seperiuk tu aduhai jenuh jugaklah kan? Tambah plak dgn leceh nak perisi ikan lagi.

Biasa jika membuat kuah kebanyakkan akan menggunaka isi ikan fresh tetapi untuk resipi ini, hanya sardin dalam tin digunakan untuk menjadi bahan utama kuah laksa. rasanya sama macam guna ikan segar dan menyenangkan kerja memasak jimat masa. Laksa Ikan Sardin ni nampak sangat sedap dan menyelerakan. Siapa sangkat hidangan ini disediakan menggunakan ikan sardin dalam tin.

19 Ingredients of Resepi Kuah Laksa Ikan Sardin Tin guna PCRT

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Kuah Laksa Ikan Sardin Tin guna PCRT ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 19 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia – Bahan Kisar A:.
  2. Sedia 1 tin – besar sardin Ayam Brand.
  3. Sedia – Bahan Kisar B:.
  4. Sedia 5 – ekor ikan selar (boleh pakai ikan lain spt selayang/kembong.
  5. Sedia – Bahan Kisar C:.
  6. Sedia – Bawang besar (2-3 biji).
  7. Sedia – Bawang putih (3 ulas).
  8. Sedia – Cili kisar (2-3 tbsp).
  9. Sedia – Serai 1 batang dihiris nipis.
  10. Sedia Batang – bunga kantan 1 batang dihiris nipis.
  11. Sedia – Belacan (2 inci).
  12. Sedia – Bahan Lain:.
  13. Sedia – Bunga Kantan (2 batang dibelah 4).
  14. Sedia Daun – Kesom.
  15. Sedia – Asam keping (5 keping).
  16. Sedia – Gula / Garam / Cukup rasa.
  17. Sedia – Penang style:.
  18. Sedia – Nenas (blend).
  19. Sedia – Pes udang.
Baca :  Resepi Olahan Ikan Patin Tempoyak yang Enak

Maklumlah, biasanya kalau nak masak kuah laksa, kita guna ikan kembung atau ikan sardin segar. Letak daun kesum yang telah dibasuh. Jangan buang batang daun kesum kerana ia menambahkan aroma pada kuah laksa. Inilah resepi kuah laksa yang MaDiHaA gandingkan dengan Laksa Homemade tadi tu.

8 Cara – Cara Kuah Laksa Ikan Sardin Tin guna PCRT

Dah ada 19 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Kuah Laksa Ikan Sardin Tin guna PCRT pula. Simple saja cuma 8 langkah.

  1. Bahan kisar A : Rebus ikan selar. Jika guna PCRT, rebus guna mode Tendon P40 sehingga tulang hancur dan blend semua sekali. Jika khuatir tulang tidak hancur, boleh asingkan dulu isi dan tulang. Blend juga tulang dan tapis, cuma ambil airnya shj..
  2. Bahan kisar B : blend 1 tin besar sardin Ayam Brand. Asingkan kuah sardin. Kuah sardin akan dimasukkan waktu masak kuah laksa nanti..
  3. Bahan kisar C : Blend semua bahan tersebut. Letak air hingga tenggelam semua bahan. Serai dan batang bunga kantan perlu dihiris nipis supaya dpt blend lumat..
  4. Tumis bahan kisar C sehingga cili masak. Jika masak guna PCRT, tekan mode Bake utk tumis..
  5. Masukkan bahan kisar A setelah cili sudah masak..
  6. Masukkan bahan kisar B..
  7. Masukkan bunga kantan, daun kesom, asam keping, kuah sardin, gula, garam, cukup rasa, nenas dan pes udang (jika ada). Nenas dan pes udang utk jadikan kuah laksa lebih manis..
  8. Tutup periuk dan tekan mode Soup P18. It’s done! 😋 #goldenapron2020.

Guna je sardin dalam tin tu. Rasa pun sedap. setanding laksa dari ikan rebus. Sinsing lengan baju – lepastuh kena buang tulang lepastuh blend kepala ikan and tulang tadi lepas tuh tapis and finally baru boleh masak bebetul kuah laksa tuh. Kalau guna ikan sardin dalam tin ni.dalam sejam, InshaALLAH boleh disiapkan yer uols! Resepi Laksa Ekspres Guna Sardin Dalam Tin.

Baca :  Resepi Nasi ayam penyet Mudah 4 Langkah

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Kuah Laksa Ikan Sardin Tin guna PCRT ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!