Resepi Ikan Siakap Stim Limau Mudah #phopbylinimohd #batch18 Cepat 21 Bahan

By | Mei 25, 2021

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Ikan Siakap Stim Limau Mudah #phopbylinimohd #batch18 di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Ikan Siakap Stim Limau Mudah #phopbylinimohd #batch18 yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Ia adalah salah satu hidangan yang sangat terkenal di negara jiran kita, Thailand. Selain rasa dan baunya yang menyelerakan, ia juga sihat sebab tak menggunakan setitik minyak pun tau! Jadi, jom kita cuba resepi siakap stim limau ala Thai yang dikongsikan […] Kami beri resepi ikan ini khas untuk anda.

Boleh juga guna ikan lain seperti kerapu, bawal tapi ikan siakap paling sinonim dengan masakan stim. Yang paling paling utama ialah mendapatkan ikan yang segar supaya terasa kemanisannya. Nak sedap, stim ikan di atas kukusan (ala yang air kat bawah tu).

21 Bahan – Bahan Resepi Ikan Siakap Stim Limau Mudah #phopbylinimohd #batch18

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Ikan Siakap Stim Limau Mudah #phopbylinimohd #batch18 ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 21 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia – Bahan-bahan:.
  2. Sedia 1 – ekor ikan siakap (siap dibersihkan – buang insang & isi perut serta dibuang sisik).
  3. Sedia 1-2 – sudu asam jawa atau 4-5 biji limau kasturi/nipis (untuk mencuci ikan).
  4. Sedia – Bahan A.
  5. Sedia 3 ulas – bawang putih – ditumbuk.
  6. Sedia 1/2 – sudu kecil garam.
  7. Sedia – Bahan B.
  8. Sedia 1/2 – labu bawang besar.
  9. Sedia 1/2 – inci halia.
  10. Sedia 1 – raut akar daun ketumbar.
  11. Sedia 2 – biji limau kasturi.
  12. Sedia 1 cawan – air tapis.
  13. Sedia 3-4 – sudu sos tiram (resepi asal – sos ikan).
  14. Sedia 1 – sudu kecil garam (saya guna garam pink himalaya).
  15. Sedia – Bahan C (Untuk ditabur).
  16. Sedia 2 batang – daun ketumbar.
  17. Sedia 2 batang – cili merah (jika ingin pedas).
  18. Sedia – Peralatan Memasak.
  19. Sedia – Periuk kukus untuk mengukus ikan.
  20. Sedia – Kuali/periuk kecil untuk memasak kuah.
  21. Sedia – Aluminium foil atau daun pisang & lidi untuk membalut ikan.
Baca :  Cara Membuat Nasi Goreng Kerabu Ikan Bilis Sedap 13 Bahan

Kalau terlebih masak, isi ikan siakap terlaluuuu lembut dan kurang rasa lemak isi ikan, tak de feel bila makan. Masukkan daun limau yg dikoyak, halia dan serai yg dipotong letakkan di bawah ikan yg dibelah. Gaulkan ikan dengan garam dan gula secukupnya. Ratakan air limau, sos ikan dan sos tiram pada ikan.

6 Cara Memasak Ikan Siakap Stim Limau Mudah #phopbylinimohd #batch18

Dah ada 21 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Ikan Siakap Stim Limau Mudah #phopbylinimohd #batch18 pula. Simple saja cuma 6 langkah.

  1. Lumurkan sedikit asam jawa pada ikan siakap yang telah dibersihkan. Biarkan lebih kurang 5-10 minit, dan kemudian cuci bersih. Langkah ini untuk menghilangkan bau hanyir pada ikan. Boleh juga digunakan perahan limau nipis atau limau kasturi..
  2. Lumurkan ikan siakap dengan Bahan A. Peramkan sebentar lebih kurang 10 minit..
  3. Balut ikan dengan daun pisang. Kukuskan ikan dalam pengukus selama 15 minit atau sehingga ikan masak. Ikan sudah cukup masak jika isi ikan menjadi lembut dan tidak lagi kemerahan dan sedikit liat/kental. Tips: jika tiada pengukus, gunakan periuk/kuali dan tenggekkan tungku besi kecil di dalamnya (seperti dalam gambar).
  4. Sementara menunggu ikan dikukus, bolehlah siapkan bahan-bahan membuat kuah (rujuk Bahan B). Hiriskan bawang besar. Racikkan halia. Ketukkan sedikit akar daun ketumbar. Perahkan jus limau kasturi ke dalam secawan air. Jika mahu kuah lebih, boleh tambah sedikit lagi air..
  5. Masukkan kesemua Bahan B ke dalam periuk kecil dan didihkan di atas api. Perasakan dengan sedikit garam (letak secubit dua dahulu dan serasikan dengan rasa lidah. Tambah mengikut citarasa masing-masing)..
  6. Apabila ikan sudah cukup masak, hidangkan ikan di dalam mangkuk/bekas besar dan curahkan kuah ke atasnya. Taburkan Bahan C yang diracik ke atas ikan siakap kukus. Sedap dimakan bersama nasi panas..
Baca :  Bahan Sup Bebola Ikan Tenggiri yang Cepat

Masukkan kesemua bahan yang dihiris dan sedikit air jika perlu. Buka penutup kukus dan masukkan tomato. Ok ni saja resepi ikan siakap kukus yang senang dan simple dari saya. Anda teringin memakan ikan siakap stim limau? Hari ini kami akan mengongsikan kepada anda resepi ikan siakap stim limau ala Thai.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Ikan Siakap Stim Limau Mudah #phopbylinimohd #batch18 ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!