Resepi Ayam masak lemak cili api yang Cepat

By | Februari 23, 2021

Hello kawan rakan, Adakah anda mencari resepi bagaimana untuk membuat Ayam masak lemak cili api mudah ? Jika benar, rakan rakan boleh membaca dan mengikuti panduan resipi bagaimana untuk membuat Ayam masak lemak cili api dalam langkah mudah 6 yang berikut. Resepi Ayam Masak Lemak Cili Api cara Negeri Sembilan yang sangatlah sedap. Macam tak percaya bila nak masak tak masukkan bawang, tapi hasilnya memang masak lemak yang mantap, ayam tidak berbau hanyir dan pedas semuanya cukup rasa. Ayam Masak Lemak Cili Padi dengan Tips dan Rahsianya.

Bahan resepi masak lomak cili api ayam kampung : Untuk masak lemak cili api udang pun boleh guna resepi ini ya. Kalau air nampak kering tambah air. Tuk bagi ayam masak lemak cili api sedap,jangan buang kulit ayam semua. Dalam panduan ini, kami menggunakan 16 ramuan memasak untuk membuat Resipi Ayam masak lemak cili api yang lazat dan lazat. Di samping itu, kita hanya memerlukan langkah 6, ia pasti sangat mudah untuk rakan kawan cuba di rumah.

Ramuan untuk membuat Ayam masak lemak cili api

Sila rakan rakan menyediakan 16 ramuan yang diperlukan untuk membuat Resipi Ayam masak lemak cili api di bawah.

  1. 1 – biji bawang merah – ditumbuk.
  2. 1 ulas – bawang putih – ditumbuk.
  3. 20 – biji cili padi – ditumbuk.
  4. 1 – inci kunyit hidup -ditumbuk.
  5. 1 batang – serai – diketuk.
  6. 3 Tbsp – minyak masak – untuk menumis.
  7. 1 – ekor ayam – dipotong 16 bahagian.
  8. 2 – biji kentang – dikupas dan dipotong 8.
  9. 2 keping – asam keping.
  10. 500 ml – santan kotak.
  11. 1 1/2 cawan – air.
  12. – Garam – ikut citarasa.
  13. – Gula – Ikut citarasa.
  14. 1 – biji Tomato – dipotong 4 (hiasan).
  15. 1 – biji Lada merah – dibuang biji (hiasan).
  16. 1 helai – Daun kunyit – dihiris halus (hiasan).
Baca :  Resepi Olahan Rendang ayam kuning yang Mudah

Tinggalkan sedikit dan masak sekali. apapun versinya masakan ini tetap sedap karena kuah yang terasa pedas dan daging ayam yang mat gebu membuat makanan ini banyak digemari oleh orang banyak dan salah satunya adalah suami saya yang setiap akhir week pasti meminta saya untuk membuat ayam masak lemak cili api ni. It is also called Ayam Masak Lemak Cili Api. Cili Api also refers to bird's eye chilli. Here is an image of the Royal Mosque of Seri Menanti (Masjid Diraja Tuanku Munawir), full of Moghul infuence, not quite Minangkabau!

Langkah untuk membuat resepi Ayam masak lemak cili api

Seterusnya sila rakan rakan mengikuti 6 langkah-langkah membuat resipi Ayam masak lemak cili api ini.

  1. Sediakan bahan yang diperlukan..
  2. Tumbuk cili api,bawang merah,bawang kecil dan kunyit hingga sedikit lumat..
  3. Panaskan periuk.Masukkan sedikit minyak dan tumis serai yang sudah diketuk bersama bahan tumbuk tadi.Tumis hingga naik bau..
  4. Kemudian,masukkan ayam.Tumis sebentar hingga ayam sedikit garing.Masukkan kentang dan biarkan dalam masa 5 minit..
  5. Masukkan air dan asam keping.Reneh sebentar bagi kentang dan ayam sedikit empuk..
  6. Kemudian,masukkan santan.Garam dan gula.Rasa ikut citarasa.Jika dah berpuashati,masukkan cili hidup yang dipotong 4,tomato dan hirisan daun kunyit sebagai hiasan.Masak dalam 10 minit dan sedia untuk dihidang..

Located in the state's royal town of Seri Menanti, the mosque is next to the Old Palace. Menu simple saya hari ni ayam masak lemak cili padi. Menu yang senang dan sedap bagi saya. Sebenarnya ada banyak cara nak masak ayam masak Saya sediakan video ayam masak lemak kat bawah ni. Boleh la tengok ye sebelum masak tu.