Cara Memasak Strawberry Horlicks Scones Enak 21 Bahan

By | Februari 23, 2021

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Strawberry Horlicks Scones di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Strawberry Horlicks Scones yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!.

Daftar isi :

21 Ingredients of Resepi Strawberry Horlicks Scones

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Strawberry Horlicks Scones ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 21 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia – Bahan Kering.
  2. Sedia 2 cawan – tepung gandum (lebihkan 1/2 cawan utk tabur semasa menguli).
  3. Sedia 1/2 cawan – gula castor.
  4. Sedia 1/3 cawan – Horlicks.
  5. Sedia 1/2 – sk garam.
  6. Sedia 2 – +1/2 sk baking powder.
  7. Sedia 1/2 cawan – butter beku (disagat).
  8. Sedia – Bahan Buttermilk.
  9. Sedia 1/2 cawan – + 2 sudu susu cair.
  10. Sedia 1 – sk jus lemon.
  11. Sedia – Bahan Basah.
  12. Sedia 1 – biji telur.
  13. Sedia 1 – +1/2 sk esen vanilla.
  14. Sedia 1/2 cawan – strawberry (cincang kasar).
  15. Sedia – Bahan Tambahan.
  16. Sedia 2 – sudu buttermilk.
  17. Sedia 2 – sudu gula perang.
  18. Sedia – Bahan Vanilla Icing.
  19. Sedia 1 cawan – gula aising (ayak).
  20. Sedia 2 – sudu susu cair.
  21. Sedia 1/2 – sk esen vanilla.

7 Cara Memasak Strawberry Horlicks Scones

Dah ada 21 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Strawberry Horlicks Scones pula. Simple saja cuma 7 langkah.

  1. Mula-mula satukan tepung gandum, gula, hirlicks, garam dan baking powder. Kacau dengan whisk sampai sebati. Kemudian peram buttermilk. Gabungkan susu cair dan jus lemon dan perap 1/2 jam..
  2. Sagat butter beku. Masukkan dalam adunan tepung. Gaul dengan hujung jari sampai dapat tekstur macam berpasir. Simpan dalam freezer sementara kita bancuh bahan basah..
  3. Gabung kan buttermilk (asingkan 2 sudu), telur dan esen vanilla. Kacau sebati. Keluarkan bahan kering. Masukkan bahan basah dan strawberry cincang kedalam bahan kering. Gaul sehingga sebati. Jangan terlebih gaul..
  4. Tabur sedikit tepung atas dulang besar. Keluarkan adunan scones, uli sedikit dan bentukkan bulat seperti pizza. Setebal 2-3 inci. DIINGATKAN, JANGAN TERLEBIH ULI SEHINGGA MENDAPAT DOH YANG LICIN. Doh scones berketul dan flaky. Potong seperti pizza. Sejukkan adunan dalam chiller dalam 15 minit. Panaskan oven 205C. Api atas bawah. Keluarkan scones. Alas loyang dengan baking paper. Letak scones jarak 1-2 inci..
  5. Ambil 2 sudu buttermilk tadi, sapu rata atas scones. Tabur gula perang. bakar selama 20 minit. Kalau suka rangup diluar, lembut dan gebu didalam, turunkan suhu 180C tambah masa bakar 5-10 minit lagi..
  6. Sementara tunggu scones masak, kita buat vanilla icing. Gabung semua bahan dan kacau rata. Kalau suka pekat, tambah gula aising, kalau suka cair, tambah susu..
  7. Bila dah masak, keluarkan. Ratakan vanilla icing dan hidangkan panas panas. Siap..
Baca :  Resepi Mee kari Cepat 6 Bahan

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Strawberry Horlicks Scones ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!