Resepi Siakap 3 Rasa Cepat 19 Bahan

By | Februari 23, 2021

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Siakap 3 Rasa di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Siakap 3 Rasa yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Sebaliknya jadikan kekayaan itu, mendekatkan kita dengan Allah. Bermula dengan bahan-bahan masakan sehinggalah cara masak ikan ini. Isi ikan yang garing dan dinikmati bersama sos enak.

Hasilnya, luar ikan jadi rangup dan rasa pedas. Pastikan guna minyak yang banyak untuk goreng ikan. Pastikan juga minyak sudah betul-betul cukup panas.

19 Ingredients of Resepi Siakap 3 Rasa

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Siakap 3 Rasa ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 19 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia – Bahan A.
  2. Sedia 3 – ekor ikan siakap(saiz sederhana).
  3. Sedia 1 tsp – garam.
  4. Sedia 1 tsp – serbuk kunyit.
  5. Sedia 1 – cwn minyak.
  6. Sedia – Bahan B.
  7. Sedia 1/2 – labu bawang besar(cincang halus).
  8. Sedia 4 ulas – bawang putih(cincang halus).
  9. Sedia 2 – sb cili kisar.
  10. Sedia 4 – sb sos cili.
  11. Sedia 3 – sb sos tiram.
  12. Sedia 1 – sb gula.
  13. Sedia 1/2 tsp – garam.
  14. Sedia 2 – cwn air.
  15. Sedia – Bahan C (pilihan).
  16. Sedia 1 – biji lobak merah (potong dadu).
  17. Sedia 4 – tangkai kacang panjang (potong pendek).
  18. Sedia 1 – biji tomato (potong dadu).
  19. Sedia 1 – cwn bunga kobis/brokoli (potong kecil).
Baca :  Resepi Resepi Nasi Arab Ala2 Mandy Ayam Bawang 🤤 Enak 50 Bahan

Memang menu ni menjadi kegemaran kami sekeluarga. Kami percaya rata-rata masyarakat kita sangat menggemari menu istimewa ini. Nampak warna merah lebih kurang dengan masakan merah/pedas namun apa yang menambahkan kelainan adalah menu ini ditambah dengan campuran sos dan diletak nenas serta beberapa jenis sayuran untuk menambah kesedapannya. Kalau sebelum ini anda kecewa order di kedai sebab hanya banyak minyak atau rasa sos cili je yang lebih dengan sos tomato, memang resepi ini khas untuk anda bagi mencari rasa kuah yang sangat sesuai untuk dipadankan dengan ikan siakap.

4 Instructions Siakap 3 Rasa

Dah ada 19 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Siakap 3 Rasa pula. Simple saja cuma 4 langkah.

  1. Gaul ikan dengan 1 tsp garam+ serbuk kunyit.Panas kuali+minyak masak.Goreng ikan sehingga kekuningan.Dah masak,angkat dan toskan..
  2. Ambil 4 sb minyak gorengan ikan.Tumis bawang putih+bawang besar hingga layu.Masukkan cili kisar+sos cili+sos tiram+gula+garam+tomato+lobak merah+air.Biar hingga mendidih..
  3. Masukkan bunga kobis+brokoli+kacang panjang.Biar sehingga kuah agak pekat.Tutup api..
  4. Tuang kuah ke atas ikan yang telah siap digoreng tadi.Sedia untuk dihidangkan..

Ada sedikit rasa masakan ala Thailand apabila saya menggunakan sedikit sos ikan di dalamnya. Saya memang sukakan rasa dan bau bunga kantan dan daun limau purut, yang menambahkan lagi keenakan rasa isi ikan. Cumanya untuk menu siakap tiga rasa ada tambahan bahan macam nenas, bawang, timun. Dan cara masak mama macam biasalah. Memang favourite anak-anak semua, apalagi kalau dihidangkan terus selepas dimasak.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Siakap 3 Rasa ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!