Cara Membuat Ayam Masak Kicap πŸŒšπŸ–€πŸ˜Š Sedap 6 Langkah

By | Februari 23, 2021

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Ayam Masak Kicap πŸŒšπŸ–€πŸ˜Š di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Ayam Masak Kicap πŸŒšπŸ–€πŸ˜Š yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!.

14 Bahan – Bahan Resepi Ayam Masak Kicap πŸŒšπŸ–€πŸ˜Š

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Ayam Masak Kicap πŸŒšπŸ–€πŸ˜Š ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 14 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 1 – ekor ayam potong 16 bhgn.
  2. Sedia – πŸ–€2 labu bawang merah.
  3. Sedia – πŸ–€6 bj bawang putih.
  4. Sedia – πŸ–€Halia.
  5. Sedia 2 – btg serai dititik.
  6. Sedia – πŸ–€Lengkuas.
  7. Sedia – πŸ–€Kunyit.
  8. Sedia – Jintan manis.
  9. Sedia – Lada kering kisar dlm 2sb.
  10. Sedia – Kicap manis.
  11. Sedia – Asam jawa.
  12. Sedia – Rempah tumis.
  13. Sedia 1/3 tin – Susu cair.
  14. Sedia Daun – kari setangkai.

6 Step by Step Ayam Masak Kicap πŸŒšπŸ–€πŸ˜Š

Dah ada 14 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Ayam Masak Kicap πŸŒšπŸ–€πŸ˜Š pula. Simple saja cuma 6 langkah.

  1. Cuci dan goreng ayam td setengah masak.ketepikn….
  2. Kisar bahan πŸ–€dan lada kisar then tumiskan bersama rempah tumis,serai,daun kari… hingga wangi.
  3. Masukkan air asam jawa dan juga air(sikit je spy xkering sgt).
  4. Tambahkan kicap manis,ltk gula sedikit xperlu garam Sebb kicap dah masin..biar btl2 mendidih barulah masukkan susu cair..then blh masukkan ayam..
  5. Masak hingga kuah td agak likat dan berkilat blh tutup api…
  6. Boleh jg dimkn dgn nasi minyak, Papadom dan jelatah..😊.
Baca :  Cara Memasak Kek coklat air fryer Cepat 5 Langkah

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Ayam Masak Kicap πŸŒšπŸ–€πŸ˜Š ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!