Cara Memasak ☕Resepi Kek Batik Coklat Ganache☕ Mudah 15 Bahan

By | Februari 23, 2021

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi ☕Resepi Kek Batik Coklat Ganache☕ di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan ☕Resepi Kek Batik Coklat Ganache☕ yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!.

15 Bahan – Bahan Resepi ☕Resepi Kek Batik Coklat Ganache☕

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat ☕Resepi Kek Batik Coklat Ganache☕ ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 15 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia – Bahan A.
  2. Sedia 2 – pek biskut Marie (300g).
  3. Sedia 250 g – Buttercup.
  4. Sedia 1 tin – susu pekat.
  5. Sedia 1 cawan – air masak.
  6. Sedia 6 – sudu besar serbuk koko (aznie bubuh 3 s/b je).
  7. Sedia 14 – sudu besar milo (350).
  8. Sedia – Telur 2 biji (A).
  9. Sedia – Bahan B (Topping/choc ganache).
  10. Sedia 1 cawan – Whipping cream Anchor UHT.
  11. Sedia 100 gram – Choc compound.
  12. Sedia 100 gram – Dark Choc.
  13. Sedia 1 – sudu besar butter.
  14. Sedia – aznie gandakan bahan topping untuk nampak tebal skit.
  15. Sedia – Aznie lebihkan dark choc drpd choc compound utk bagi lg gelap..,.

20 Instructions ☕Resepi Kek Batik Coklat Ganache☕

Dah ada 15 bahan di atas? Mari tengok cara membuat ☕Resepi Kek Batik Coklat Ganache☕ pula. Simple saja cuma 20 langkah.

  1. Cara Menyediakan 1. CAIRKAN buttercup terlebih dahulu menggunakan kuali. Penggunaan kuali akan memudahkan untuk kaut semula adunan. Apabila butter sudah separa cair, tutupkan api dan masukkan milo, serbuk koko dan juga telur. Adunan ini perlu dikacau hingga sebati terutamanya telur..
  2. 2. Setelah semuanya sebati, hidupkan semula api dan kemudian masukkan susu dengan air secara berselang-seli. Apabila adunan mula likat dan buih-buih mula kelihatan, ini bermakna adunan telah masak..
  3. 3. Tutupkan api dan kemudian masukkan biskut marie dan gaulkan adunan sehingga ia sekata..
  4. 4. Adunan tadi beserta dengan biskut marie bolehlah dituang ke dalam loyang bersaiz 10 inci. Pastikan loyang dilapik dengan plastik, atau boleh menggunakan loyang yang terbuka dibawahnya..
  5. 5. Semasa melapikkan plastik, pastikan dilebihkan di bahagian kiri dan kanan supaya senang untuk ditarik keluar kemudiannya. Semasa memasukkan adunan biskut marie, tekankan supaya ia rata. Biarkan adunan sejuk..
  6. 6. Sementara adunan tu sejuk buat coklat ganache. Guna kaedah double boiler. Panaskan air terlebih dahulu. Kemudian tuang 1 cawan whipping cream di dalam bekas lain. Letakkan atas air yg dipanaskan (kaedah double boiled)..
  7. 7. Kacau-kacau sampai rasa suam dan kemudian masukkan coklat. Kacau lagi sehingga cair dan sekata kesemua coklat. Kemudian masukkan butter. Kacau lagi. Siap. Tutupkan api. Angkat. Biarkan sejuk selama 30 minit..
  8. 8. Kemudian tuang adunan coklat ganache tadi ke atas kek batik. Dan simpan di dalam peti sejuk sekurang-kurangnya 6 jam utk dapatkan hasil coklat yang cantik di atas dan mudah di potong. **Selamat mencuba semua.. Resepi ni adalah resepi sy sendiri yg sy olah sendiri. Doakan semoga rezeki sy trs dimurahkan…
  9. *TIP untuk potongan kek yang sekata…
  10. 1. Guna pisau panjang…
  11. 2. Celupkan dahulu pisau kedalam air panas.. Kemudian lap kering.. Dan potong atas kek batik…
  12. 3. Semasa potong kek batik jangan sesekali angkat pisau naik keatas.. Cuma tarik keluar perlahan-lahan dari bawah.. Jika angkat coklat atas akan rosak potongannya…
  13. 4. Bila pisau sudah ditarik keluar.. Lap pisau dan celup lagi pisau kedalam air panas.. Kemudian Lap piau kering lagi.. Dan potong kek lagi….
  14. 5. Ulang proses ni sampai habis kek batik dipotong ye.. ***** untuk hasil yang cantik kena banyak sabar……
  15. Tips *Untuk elakkan adunan hangit, pastikan gunakan api yang kecil sahaja. Api yang kuat juga boleh menyebabkan kek batik menjadi kering dan tidak sedap *Adalah lebih baik jika digunakan non-stick pan, supaya adunan tak melekat..
  16. Semasa memasukkan milo dan serbuk koko ke dalam butter yang separa cair, masukkan sedikit demi sedikit supaya mudah untuk dikacau hingga sebati. Jika dimasukkan banyak sekaligus, dikhuatiri adunan akan berketul dan akan memakan masa pula untuk membuatkan ianya sebati..
  17. Untuk memastikan adunan betul-betul sebati, boleh menggunakan ‘hand wisk’ yang akan mempercepatkan kerja anda. *Pastikan biskut marie dipatah-patahkan sebelum dimasukkan ke dalam kuali.Ini akan mempercepatkan proses meratakan adunan dan biskut marie itu..
  18. Gunakan peralatan yang mempunyai permukaan rata semasa menekan dan memampatkan kek batik untuk memastikan kek batik anda kelihatan menarik..
  19. Semasa menggunakan kaedah double-boiler untuk mencairkan coklat, pastikan bekas atas menutupi sepenuhnya bukaan periuk di bawah untuk mengelakkan stim daripada keluar. *Sewaktu mencairkan coklat, gunakan api yang kecil untuk mengelakkan tekstur coklat menjadi gumpalan..
  20. .
Baca :  Cara Memasak Kurma Scones. #Kurma Mudah 8 Bahan

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi ☕Resepi Kek Batik Coklat Ganache☕ ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!