Cara Memasak Tips: donut gebu daun pisang anti kecut yang Enak

By | Februari 23, 2021

Hello kawan rakan, Adakah anda mencari resepi bagaimana untuk membuat Tips: donut gebu daun pisang anti kecut mudah ? Jika benar, rakan rakan boleh membaca dan mengikuti panduan resipi bagaimana untuk membuat Tips: donut gebu daun pisang anti kecut dalam langkah mudah 4 yang berikut. Mau menyajikan makanan dengan daun pisang? Nak hasilkan donut yang ada ring di mana yang gorengnya tidak hangit, yang lembut dan sebagainya kena banyak praktis. Ianya bukan buat arini terus jadi,kekadang kaksue pun ke laut jugak.

Cara Buat Lepat Pisang Yang Lembut & Manis. Hari ni nak kongsi resipi buat donut yang gebu dan cantik kejadiannya. Kadang geram je rasa bila buat donut tapi tak berapa gebu, kan? Dalam panduan ini, kami menggunakan 3 ramuan memasak untuk membuat Resipi Tips: donut gebu daun pisang anti kecut yang lazat dan lazat. Di samping itu, kita hanya memerlukan langkah 4, ia pasti sangat mudah untuk rakan kawan cuba di rumah.

Ramuan untuk membuat Tips: donut gebu daun pisang anti kecut

Sila rakan rakan menyediakan 3 ramuan yang diperlukan untuk membuat Resipi Tips: donut gebu daun pisang anti kecut di bawah.

  1. – Doh donut.
  2. 2 – pelepah daun pisang.
  3. 3 – mangkuk minyak masak.

As Salam, Resepi Buat Donut Gebu Tanpa Uli -Wahh, seronok korang ya. Orang buat donut sekarang semakin hebat. Daun pisang memang jadi daun yang sering dipakai untuk membungkus hidangan khas Indonesia. Baru kemudian kita isi daun pisang dengan adonan makanan.

Langkah untuk membuat resepi Tips: donut gebu daun pisang anti kecut

Seterusnya sila rakan rakan mengikuti 4 langkah-langkah membuat resipi Tips: donut gebu daun pisang anti kecut ini.

  1. Daun pisang dibasuh dahulu dan kemudian lap kering. Potong daun dalam ukuran yang sesuai mengikut acuan donut yg kita gunakan. Contohnya saya guna acuan sebesar diameter 6cm, daun digunting petak lebih besar sedikit dari acuan..
  2. Doh yang siap diuli, ditekap dengan acuaannya dengan menabur sedikit tepung gandum agar tidak melekat dan terus alaskan dengan daun pisang yang dipotong tadi. Buat hingga doh habis..
  3. Apabila doh mengembang dan minyak sudah panas, ambil donut dengan alas daun pisangnya dan ģoreng sekali. Angkat daun pisang yang sudah terlerai dengan donut. Goreng donut hingga masak sepenuhnya. Wallah, donut naik dengan gebunya dan cantik permukaannya..
  4. Angkat & toskan minyaknya dan boleh disalut dengan gula prai setelah donut sejuk. Sedia.untuk dihidangkan..
Baca :  Cara Memasak Butter Prawn #bazaarramadan yang Enak

Dengan tips ini, menggunakan daun pisang untuk membuat hidangan pasti tidak akan bocor lagi. Umumnya daun pisang digulung terlebih dahulu dan disemat lidi salah satu ujungnya, barulah beras yang udah dicuci dimasukkan, dipadatkan, lalu baru disemat ujung lainnya. Hasilnya berwarna lebih kehijauan dengan aroma yang lebih wangi. Daun pisang banyak dimanfaatkan sebagai pembungkus mau pun wadah untuk sejumlah jenis makanan tradisional di Indonesia. Selain agar bentuknya rapi, daun pisang akan memberikan aroma wangi yang khas dan menjadikan suatu makanan makin sedap.