Resepi Coconut Walnut Scones Mudah 8 Langkah

By | Februari 23, 2021

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Coconut Walnut Scones di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Coconut Walnut Scones yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!.

Daftar isi :

17 Bahan – Bahan Resepi Coconut Walnut Scones

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Coconut Walnut Scones ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 17 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia – Bahan A (adunan tepung).
  2. Sedia 2 cawan – tepung gandum (kita guna cap bakers choice).
  3. Sedia 1/2 cawan – gula castor.
  4. Sedia 3 – sudu mentega yg masih sejuk beku (kita guna buttercup).
  5. Sedia 1 – sudu kecil serbuk penaik.
  6. Sedia – Bahan B (bancuhan susu).
  7. Sedia 3 – sudu susu fresh milk/full cream.
  8. Sedia 1 – sudu santan pekat (kita guna santan kotak).
  9. Sedia 3 – sudu air kelapa muda.
  10. Sedia 1 – biji telur.
  11. Sedia 1/4 – sudu kecil garam.
  12. Sedia 1 – penutup esen vanila.
  13. Sedia – Bahan C (Campuran bahan lain).
  14. Sedia 2 – sudu walnut cincang.
  15. Sedia 1 – sudu besar kelapa muda dihiris halus.
  16. Sedia – Bahan D.
  17. Sedia – Jem buah-buahan dan butter (ikut citarasa masing-masing).

8 Instructions Coconut Walnut Scones

Dah ada 17 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Coconut Walnut Scones pula. Simple saja cuma 8 langkah.

  1. Mula-mula sekali kita proses adunan tepung, gula, serbuk penaik..
  2. Masukkan juga mentega yang baru keluar dari peti ais, kemudian gaulkan semua sehingga jadi seperti serbuk. Kemudian masukkan ke dalam peti ais adunan tepung td sementara kita sediakan bahan B..
  3. Sediakan mangkuk kecil, masukkan fresh milk, santan, air kelapa muda..
  4. Masukkan juga esen vanila, garam dan telur. Kemudian gaul bancuhan susu ini sebati semuanya..
  5. Keluarkan serbuk tepung td dari peti ais, masukkan bancuhan susu sedikit dahulu. Kemudian gaul. Jika masih belum jd doh, masukkan sikit lg bancuhan susu. (Jgn tuang semua nanti hbs lembik adunan kita ๐Ÿ˜…). Pastikan adunan tak lembik (akan ada lebihan bancuhan susu). Kemudian masukkan walnut, dan kelapa muda yg sudah ditapis airnya..
  6. Adunkan semuanya, taburkan secubit tepung spy adunan tak lembik dan basah, sbb td kita ada masukkan kelapa muda tu. Di biarkan adunan dan simpan dalam peti sejuk sementara kita panaskan oven..
  7. Panaskan oven dgn suhu 180c selama 10 mnt. Oven dah panas, boleh keluarkan adunan tepung tadi, dan bulat2kan atau ikut citarasa utk membentuk scones masing-masing. Dah siap bulat-bulatkan, masukkan ke dalam oven, tukar suhu ke 160c bakar selama 40 mnt. (Ikut oven masing-masing ye). Dalam minit ke 20, boleh cek oven masing-masing โ˜บ๏ธ๐Ÿ˜€..
  8. Siap dibakar ๐Ÿคฉ๐Ÿ˜‹. Boleh dimakan bersama jem pilihan beserta butter. Saya juga makan bersama kelapa muda๐Ÿ˜‹. Boleh juga jika rajin buatkan krim cheese utk disapu bersama scones masing-masing. ๐Ÿ˜. Selamat mencuba ๐Ÿฅฐ..
Baca :  Resepi Nasi Goreng Kampung Cepat 4 Langkah

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Coconut Walnut Scones ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!