Resepi Pengat pisang kayangan bersama pulut Mudah 13 Bahan

By | Februari 23, 2021

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Pengat pisang kayangan bersama pulut di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Pengat pisang kayangan bersama pulut yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. #Stayathome #Simplerecipe #Kitajagakita Follow Instagram @resepi.sis untuk lebih lanjut. Pengat pisang ni saya buat cara org orang siam makan, saya buat makan sekali dengan pulut Dan mangga. Bandong (Ubi Kayu) bersama Tepung Pulut.

Pengat pisang kayangan bersama pulut - anekaresepienak.com Dinamakan pengat kerana pisang tersebuat dimasak bersama. Ini utk resepi pengat pisang bersama puteri mandi. Pengat pisang adalah pisang yang dimasak bersama santan dan gula untuk membuat sajian berkuah pekat yang lemak dan manis.

13 Bahan – Bahan Resepi Pengat pisang kayangan bersama pulut

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Pengat pisang kayangan bersama pulut ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 13 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia – Pengat pisang.
  2. Sedia 5-7 – biji pisang.
  3. Sedia 1 cawan – santan pekat.
  4. Sedia 3-4 cawan – air.
  5. Sedia 1 keping – gula nisan (gula melaka).
  6. Sedia 3 sudu makan – gula.
  7. Sedia 1 sudu teh – garam.
  8. Sedia 2 helai – daun pandan.
  9. Sedia – Bahan pulut.
  10. Sedia 1 cawan – pulut.
  11. Sedia 1/2 cawan – air (ikut paras pulut ya).
  12. Sedia 1/3 cawan – santan.
  13. Sedia – Secubik garam.
Baca :  Cara Memasak Nasi Goreng Tomyam Mudah dan Sedap! Cepat 5 Langkah

Pokok pisang nangka yang tumbuh di hadapan rumah kami berbuah lagi buat kali kedua. Kali pertama tak dapat makan pun buahnya bila ianya telah ditebang oleh pekerja yang mengecat rumah TNB ketika buahnya belum masak. Hari ini saya menyediakan pengat pisang untuk dibawa ke surau. Pengat Pisang Manis ini sememangnya pencuci mulut yang paling enak sekali.

3 Cara Memasak Pengat pisang kayangan bersama pulut

Dah ada 13 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Pengat pisang kayangan bersama pulut pula. Simple saja cuma 3 langkah.

  1. Potong pisang menjadi kecil² terus masukkan ke dalam periuk lalu masukkan air, garam dan daun pandan terus didihkan supaya pisang masak sedikit lembut..
  2. Pisang dah lembut masukkan santan, gula melaka dan gula biasa. Cuba dah ok dgn selera padam api..
  3. Pulut pula saya kukus atas dapur je, masukkan pulut ni xrendam apa pun pulut terus masak je 😂. Masukkan pulut santan, garam dan air sama lvl dengan pulut je. Pastu kukuskan sampai masak gembur²kan pulut sekali sekala. Kalau masukkan sedikit santan pulut lebih lembut dan cepat masak..

Apa yang menarik tentang resepi ini ialah ia mempunyai pisang, caca dan kuah santan yang lemak manis. Pencuci mulut ini juga sedap dinikmati ketika panas atau sejuk. Resipi sedap dan mudah untuk Pengat Pisang. Proses ini agar sagu tidak berbuku. Jika letak sekali di dalam bubur pengat dan kembang di dalam, akan bergumpal/berbuku.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Pengat pisang kayangan bersama pulut ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!

Baca :  Cara Memasak Nasi Goreng Ringkas Enak 7 Bahan
Carian Resepi :resepi pengat pisang bersama pulut