Cara Memasak Vietnam chicken rice Enak 29 Bahan

By | Februari 23, 2021

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Vietnam chicken rice di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Vietnam chicken rice yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Vietnamese Chicken Rice (Com Ga Hoi An) Com Ga Hoi An (Vietnamese Chicken Rice) is one of the signature dishes of Hoi An, a small ancient town in Central Vietnam. It features shredded chicken tossed with Vietnamese coriander, onions, and lime juice dressing. The chicken salad is then served with turmeric rice cooked directly in chicken stock.

In a large pot with two liters of boiling water, add the whole chicken. Transfer chicken into an ice bath. Keep the chicken stock for the rice.

Daftar isi :

29 Bahan – Bahan Resepi Vietnam chicken rice

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Vietnam chicken rice ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 29 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 3 kg – ayam bersihkan,dan lumurkan dgn garam kasar,.
  2. Sedia 3.5 liter – air.
  3. Sedia 2 batang – daun leek.
  4. Sedia 3 – inci halia.
  5. Sedia 1 sudu teh – garam.
  6. Sedia 1/2 sudu teh – gula.
  7. Sedia 1 – kiub ayam.
  8. Sedia 10 ulas – bawang putih.
  9. Sedia 2 – inci halia.
  10. Sedia 5 – sudu besar sos tiram.
  11. Sedia 2 – sudu besar sos tomato.
  12. Sedia 4 – sudu besar kicap pekat.
  13. Sedia 4 – sudu besar kicap cair.
  14. Sedia 1 cawan – sos ikan.
  15. Sedia 1/2 cawan – gula.
  16. Sedia 4 – biji cili besar.
  17. Sedia 15 – biji cili padi.
  18. Sedia 1/4 cawan – cuka.
  19. Sedia 10 ulas – bawang putih.
  20. Sedia 1 sudu teh – ajinomoto.
  21. Sedia 5 batang – timun jepun.
  22. Sedia 2 batang – lobak.
  23. Sedia 4 ulas – bawang merah.
  24. Sedia 1/2 – biji bawang Holland.
  25. Sedia 4 – sudu besar cuka.
  26. Sedia 4 – sudu besar gula.
  27. Sedia 3/4 – sudu besar teh garam.
  28. Sedia 4 – tangkai daun ketumbar,basih bersih dgn akarnya sekali.
  29. Sedia 3 – tangkai daun bawang.
Baca :  Cara Membuat Kek pisang bercoklat Sedap 10 Bahan

Arrange the chicken on a plate or atop the rice on individual plates. Ladle the soup into individual bowls. Serve the chicken, rice, soup, cucumber, tomato and all the sauces. Fork and spoon are the primary utensils for this dish.

4 Cara – Cara Vietnam chicken rice

Dah ada 29 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Vietnam chicken rice pula. Simple saja cuma 4 langkah.

  1. Sediakan semua bahan,didihkan 3.5 liter air,bila dah disih masukkan daun leek dan halia yg dihiris.rebus ayam sampai setengah masak dan keluarkan.ketepikan sekejap.biarkan mendidih masukkan kiub ayam dan rasakan dgn gula 1 sudu teh garam dan gula.tutup api.
  2. Satukan semua sos dan sagat halus bawang putih 8 ulas dan halia 2inci campurkan dlam sos dan tuang ke dalam magkuk ayam,sos ni boleh perasakan dgn garam dan gula jika nak lebih rasa.perap sampai mesra selama 2 jam..
  3. Untuk buat sosnya pula,sediakan cili padi 15 biji,nak lg pedas boleh tambah,tp takut nanti anak2 pula x makan hehe😁tumbuk 10 ulas bawang putih,cili padi kemudian bancuhkan dgn sos ikan,masukkan gula 1/2 cawan dan ajinomoto 1 sudu teh dan 1/4 cawan cuka,ketepikan kejap,blender cili besar 4biji dan akar ketumbar masukkan kedalam bancuhan cili tadi.boleh dah simpan untuk buat sos cicah.boleh rasa ejas ikut selera..
  4. Untuk acarnya potong timun dan lobak ikut suka saiz dan bentuk,gaul rata dan masukkan cuka,gula garam.gaul sebati sedia dimakan.masa ni boleh masak nasi putih mcm biasa dan goreng/grill ayam,potong daun bawang dan daun sup,sedia di hidangkan.😘.

Place chicken in a stock pot. Pour in enough water to cover chicken. Add ginger, lemon grass, and salt; bring to a boil. Add the onion, shallots, ginger, fish sauce, salt and turmeric. Cover with a lid and bring to the boil.

Baca :  Cara Memasak Nasi Minyak Mudah 28 Bahan

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Vietnam chicken rice ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!