Resepi Tomyam putih ayam ala thai Sedap 16 Bahan

By | September 30, 2021

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Tomyam putih ayam ala thai di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Tomyam putih ayam ala thai yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Hi semua, kali ni Che Nom nak share resepi tomyam kuah putih ala Thai yg pedas, masam secukup rasa, sama macam yg Che Nom selalu makan kat Kg Baru dulu. Siakap masak kicap CAIR ala thai. Segar rasa dapat hirup kuah tomyam ni.

Makan dengan nasi panas dan telur dadar serta kailan ikan masin. So paling mudah tomyam ayam pekat ala thai ler saya masak. Kata nak sedap macam Tomyam Thai, so kenalah guna dari Thai juga.

16 Ingredients of Resepi Tomyam putih ayam ala thai

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Tomyam putih ayam ala thai ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 16 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia – Ayam/Seafood.
  2. Sedia – 1 1/2Cawan Air.
  3. Sedia 1 – kiub Pati ayam maggi.
  4. Sedia 3 batang – serai (Potong serong).
  5. Sedia 1 – inci lengkuas (Hiris Nipis).
  6. Sedia 1/2 – Bawang holland.
  7. Sedia 5 Helai – daun limau purut (buang tangkai).
  8. Sedia – Cendawan Tiram.
  9. Sedia – Bunga kubis.
  10. Sedia – Carrot.
  11. Sedia – Cili padi (Ikut kepedasan yg kita mau).
  12. Sedia 2 – sdb sos ikan.
  13. Sedia – Garam secukup rasa.
  14. Sedia – Tomato.
  15. Sedia 2-3 – Biji limau nipis Size sederhana (buang biji) (Jika mau lebihkan rasa masam lebihkan limau).
  16. Sedia Daun – ketumbar (Penaik aroma masakan thai).
Baca :  Resepi Pasta goreng simple Cepat 6 Langkah

Kami FATIN TOMYAM ALA'THAI menyediakan Masakan Panas bergoreng/berkuah yg fresh. Hi semua, kali ni Che Nom nak share resepi tomyam kuah putih ala Thai yg pedas, masam secukup rasa, sama macam yg Che. Untuk membuat tomyam tambahkan daun limau purut, serai, air limau nipis/purut, daging, sotong, udang dll. Masukkan ayam terlebih dahulu, hingga ayam bertukar warna putih.sedap.

4 Cara Memasak Tomyam putih ayam ala thai

Dah ada 16 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Tomyam putih ayam ala thai pula. Simple saja cuma 4 langkah.

  1. Panaskan air dan masukkan ayam, serai,lengkuas, bawang holland dan pati kiub ayam (Remeskan sekejap sampai ayam masak) Dan masukkan daun limau purut yang dah dbuang tangkai blkng.
  2. Masukkan sayur dan sos ikan. Selepas itu masukkan garam (Agak agak sebab sos ikan dah masin). Biarkan mendidih masukkan tomato.
  3. Tutup api dan perahkan limau nipis. Masukkn daun ketumbar ☺️ (Dalam gambara tak ada daun ketumbar sebab sis lupa beli) πŸ˜‚.
  4. Note : Jika nak guna seafood (Sotong/Udang) masukkan Seafood setelah masukkan sayur 😊.

Hi semua, kali ni Che Nom nak share resepi tomyam kuah putih ala Thai yg pedas, masam secukup rasa, sama macam yg Che Nom selalu makan kat Kg Baru dulu. Mmg sedap betul tomyam ni, simple pun nak sedia kan. Hiris kasar halia, lengkuas dan bawang besar. Gunakan tomato puri untuk nampak lebih merah dan cantik serta masam. Resepi tomyam ala Thai adalah dengan menambah lengkuas/daun ketumbar.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Tomyam putih ayam ala thai ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!

Baca :  Cara Membuat Tahu Goreng Telur Cepat 9 Bahan
Carian Resepi :resepi tomyam putih ayam