Resepi MEE REBUS untuk Dia #shopbylinimohd #cookpadmalaysia #menuBerbuka Mudah 4 Langkah

By | April 19, 2022

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi MEE REBUS untuk Dia #shopbylinimohd #cookpadmalaysia #menuBerbuka di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan MEE REBUS untuk Dia #shopbylinimohd #cookpadmalaysia #menuBerbuka yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Mee Rebus – Popular noodle dish in Malaysia. This mee rebus recipe womes with yellow noodles in a spicy potato-based gravy and prawn fritters. I got this mee rebus recipe from her during her last visit and I was quite surprised as it is relatively easy to prepare.

The combination of sweetness and savoury flavours are deliciously enhanced with a generous squeeze of lime juice. This noodle dish is commonly enjoyed across Malaysia, Indonesia and Singapore. Menjamu selera dengan resepi mee ala kedai yang sedap.

15 Ingredients of Resepi MEE REBUS untuk Dia #shopbylinimohd #cookpadmalaysia #menuBerbuka

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat MEE REBUS untuk Dia #shopbylinimohd #cookpadmalaysia #menuBerbuka ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 15 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 250 gram – Daging (lebih pon boleh).
  2. Sedia 2 ulas – bawang besar **.
  3. Sedia 2 ulas – bawang putih **.
  4. Sedia 2 – inci halia **.
  5. Sedia 1 – genggam udang kering **.
  6. Sedia 2 – biji kentang **.
  7. Sedia 1 sudu makan – cili boh (utk kuah ni kurang pedas..anak2 tak makan pedas-nak pedas tambahkan cili).
  8. Sedia 1 – bungkus mee kuning (dicelur sebentar).
  9. Sedia – [Bahan-bahan hiasan ] :.
  10. Sedia 4-5 – biji telur (terpulang).
  11. Sedia – Sawi…taugeh (dicelur).
  12. Sedia 2 keping – fish cake (digoreng -potong dadu).
  13. Sedia 2 – ketul tauhu (digoreng-potong dadu).
  14. Sedia – Cili besar (dihiris nipis).
  15. Sedia – Bawang goreng.
Baca :  Cara Membuat Rojak ala mamak Enak 3 Langkah

Mee rebus is a dish comprising Chinese egg noodles in thick, spicy gravy. Reflecting the multiculturalism of Malaya, the dish contains spices from the Malay Peninsula and was originally peddled by Indian Muslim immigrants. Mi rebus atau mee rebus adalah sebuah hidangan mi yang masyhur di Indonesia, Malaysia, dan Singapura. Hidangan ini diperbuat dari mi telur kuning, yang juga digunakan dalam mi Hokkien, dengan kuah yang agak pedas manis.

4 Cara Memasak MEE REBUS untuk Dia #shopbylinimohd #cookpadmalaysia #menuBerbuka

Dah ada 15 bahan di atas? Mari tengok cara membuat MEE REBUS untuk Dia #shopbylinimohd #cookpadmalaysia #menuBerbuka pula. Simple saja cuma 4 langkah.

  1. Rebus daging terlebih dahulu sehingga empuk…air rebusan daging akan dijadikan kuah (daging dihiris nipis2).
  2. Kisar bahan2 yg bertanda **….tumiskan di dalam periuk sehingga naik minyak bersama cili boh…kemudian masukkan kentang yg juga dibelender [tapi kentang belender asing sebab nak di masukkan selepas bahan tumis naik minyak]…selepas itu, masukkan air rebusan daging..setelah mendidih perasakan bersama garam..gula..serbuk perasa…siap.
  3. Rebus 4-5biji telur…air rebusan telur boleh digunakan utk mencelur sayur2 dan mee..[pastikan telur di basuh yee]…jimattt gas heheee…fish cake dan tauhu digoreng sebentar dan dipotong dadu.
  4. Siap untuk dihidangkan…bahan2 tu nampak banyak kan..tapi kita boleh adjust sendiri (bahan2 utk ditabur atas mee) ikut bahan yg ada..janji bahan2 utk menumis lengkap…ada dagingnyee…cukup garam gulanya In sya allah sedap.

Mee rebus is a Malay noodle dish that is also popular in Indonesia and Singapore. It consists of yellow egg noodles that are doused in a rich and flavorful sauce that is highly versatile but usually includes various combinations of shrimps and shallots, as well as different spices and herbs. Resepi Mee Rebus yang pasti sedap, rahsia kepekatan dan kemanisan kuah mee rebus ini terletak pada ubi keledek yang direbus. Anda harus mencuba resepi ini, terbaik jika dihidangkan pada sambutan rumah terbuka. Jika guna daging batang pinang, boleh masukkan terus tanpa di rebus.

Baca :  Resepi Kek Coklat Alma Coffee Enak 6 Langkah

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi MEE REBUS untuk Dia #shopbylinimohd #cookpadmalaysia #menuBerbuka ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!