Cara Memasak Rendang Ayam Kampung Cili Padi #marathonraya Cepat 4 Langkah

By | Februari 23, 2021

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Rendang Ayam Kampung Cili Padi #marathonraya di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Rendang Ayam Kampung Cili Padi #marathonraya yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Mat buat semalam rendang ayam cili padi, agak pedas tapi nyaman. Mat buat seringkas yang boleh, guna santan kotak saja dan mat letak juga rempah rendang keluaran Baba's. Kalau takde anda boleh ganti dengan rempah kari.

Rendang Ayam Kampung Cili Padi #marathonraya - resepipouler.com Masa balik ke rumah saya teringat utnuk memasak Rendang Cili Padi Nogori kerana teringat ada stok ayam yang dah lama tersimpan. Lagi pulak rendang boleh disimpan lama di dalam freezer untuk dimakan oleh anak anak yang memang ada di rumah. Keunikkan resepi ini ialah ia menggunakan cili api sahaja.

13 Bahan – Bahan Resepi Rendang Ayam Kampung Cili Padi #marathonraya

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Rendang Ayam Kampung Cili Padi #marathonraya ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 13 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia – Bahan kisar.
  2. Sedia – Segenggam cili api. Nak pedas tambah lagi.
  3. Sedia 4 – ..5 btng Serai.
  4. Sedia 2 in – Kunyit hidup.
  5. Sedia 1 – sdb biji ketumbar.
  6. Sedia 1 – sdb jintan.
  7. Sedia 1 – inci halia.
  8. Sedia 1 – inci lengkuas.
  9. Sedia 2 – asam keping.
  10. Sedia – Belacan (sebesar ibu jari kaki😅).
  11. Sedia – I kilo santan pekat.
  12. Sedia – Garam, gula.
  13. Sedia – Bawang besar, bawang kecil dan b. Putih.
Baca :  Cara Membuat Kek pisang coklat moist Sedap 12 Bahan

Oleh itu ia sangat sesuai bagi peminat makanan pedas. Lihat juga resipi-resipi untuk Rendang Ayam Cili Padi. Cili Dya gantikan dengan cili giling. Kalau korang suka cili padi pun boleh juga tukar cili giling tu.

4 Cara Penyediaan Rendang Ayam Kampung Cili Padi #marathonraya

Dah ada 13 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Rendang Ayam Kampung Cili Padi #marathonraya pula. Simple saja cuma 4 langkah.

  1. Cuci ayam dan tos..
  2. Blend semua bahan dan tumis garing..
  3. Masukkan ayam gaul rata sekejap. Masukkan santan.
  4. Masaklah hingga ayam empuk. Jika suka berkuah tak perlu tunggu sampi kering..

Cili giling yang Dya guna ni pedas gileh. Sebab tu tak letak dah cili padi dalam tu. Karang kalau pedas sangat sakit perut pulak weh. Ini adalah antara menu yang disajikan pada Hari Raya Aidil Adha. Memandangkan terdapat banyak lagi menu pilihan seperti lontong, nasi empet dan laksa Penang, maka Kak Noor hanya menggunakan seekor ayam sahaja untuk menu rendang ini.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Rendang Ayam Kampung Cili Padi #marathonraya ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!