Cara Membuat PULUT KUNING RENDANG AYAM #MenuRumahTerbuka #MaratonRaya Sedap 18 Bahan

By | Februari 23, 2021

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi PULUT KUNING RENDANG AYAM #MenuRumahTerbuka #MaratonRaya di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan PULUT KUNING RENDANG AYAM #MenuRumahTerbuka #MaratonRaya yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Rendang Pedas Ayam ini adalah resepi Perak, negeri kelahiran suami saya. Manakala Pulut Kuning pula adalah resepi dari Kelantan yang saya pelajari dari kakak ipar saya, Kak Harison yang memasaknya semasa mereka mengunjungi rumah kami suatu masa dulu. Kalau nak tengok resepi boleh rujuk di SINI untuk rendang dan di SINI untuk pulut kuning. resepi pulut kuning & rendang ayam paling sedap!!

Berbagai macam acara atau kegiatan banyak yang menggunakan pulut kuning ata. Selalunya mak aku akan masak Rendang Ayam Cili Padi yang warna hijau. Itu kalau nak makan ngan Nasi Impit la sebab Rendang Cili Api lebih sedap ngan Nasi Impit Kalau nak makan ngan Pulut Kuning mak aku cakap lebih sesuai makan ngan rendang yang warna merah skit.

18 Ingredients of Resepi PULUT KUNING RENDANG AYAM #MenuRumahTerbuka #MaratonRaya

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat PULUT KUNING RENDANG AYAM #MenuRumahTerbuka #MaratonRaya ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 18 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia – rendang ayam.
  2. Sedia 1 – ekor ayam (dipotong 18).
  3. Sedia 4 – biji bawang besar*.
  4. Sedia 2 ulas – bawang putih*.
  5. Sedia 5 batang – serai*.
  6. Sedia 15 – tangkai lada kering*.
  7. Sedia 1 – inci lengkuas*.
  8. Sedia 1 – inci halia*.
  9. Sedia 1 – inci kunyit*.
  10. Sedia 4 – sudu besar serbuk kari babas.
  11. Sedia 2 keping – asam gelugur.
  12. Sedia 2 cawan – santan.
  13. Sedia 1 helai – daun kunyit (hiris halus).
  14. Sedia 3 helai – daun limau purut.
  15. Sedia 3 – sudu besar kerisik.
  16. Sedia – Garam dan gula secukup rasa.
  17. Sedia Sedikit – gula melaka.
  18. Sedia – Kisar bahan bertanda *.
Baca :  Resepi Kek butter air fryer Sedap 7 Bahan

Tapi sarapan pulut kuning dengan rendang ayam tak boleh diamalkan selalu. Bukannya apa, selain tinggi lemak dan kolesterol, ia mudah buat kita lemah dan malas nak bekerja. Rasa mengantuk pulak. hehe, so makan biarlah berpada-pada. Tempahan Pulut Kuning Rendang Ayam. on

4 Cara Memasak PULUT KUNING RENDANG AYAM #MenuRumahTerbuka #MaratonRaya

Dah ada 18 bahan di atas? Mari tengok cara membuat PULUT KUNING RENDANG AYAM #MenuRumahTerbuka #MaratonRaya pula. Simple saja cuma 4 langkah.

  1. Panaskan sedikit minyak untuk menumis bahan-bahan kisar. Tumis hingga naik bau kemudian masukkan serbuk kari dan gaul rata..
  2. Masukkan ayam yang dah dibersihkan.biarkan seketika kemudian masukkan santan, sedikit garam dan asam gelugor..
  3. Biarkan merenih hingga ayam empuk dan kuahnya separuh kering. Tambahkan garam, gula melaka dan kerisik..
  4. Masukkan juga daun kunyit serta daun limau purut. Bila kuah rendang 3/4 kering dan cantik pecah minyak bolehlah padamkan api. Kalau mau kering lagi boleh teruskan hingga tercapai hajat di hati… (*_^)..

Alang alang dah ada rendang, saya fikir elok juga dibuat sedikit pulut kuning. Maklumlah lah memasak rendang ni memakan masa berjam jam lamanya. Nak tengok resepi Rendang Haji Mahmud Kuala Lipis yang saya ambik dari buku masakan Air Tangan Tengku Puan Pahang yang sedap ni, bolehlah klik di SINI. Resepi ini adalah resepi asal bapa mertua. Kalau kat utara makan pulut jadi kebiasaan cuma warna pulut tak dikuningkan.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi PULUT KUNING RENDANG AYAM #MenuRumahTerbuka #MaratonRaya ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!