Resepi Olahan Sotong kunyit sambal pedas-pedas manis yang Mudah

By | April 30, 2022

Hello kawan rakan, Adakah anda mencari resepi bagaimana untuk membuat Sotong kunyit sambal pedas-pedas manis mudah ? Jika benar, rakan rakan boleh membaca dan mengikuti panduan resipi bagaimana untuk membuat Sotong kunyit sambal pedas-pedas manis dalam langkah mudah 8 yang berikut. "Sambal Sotong" Sedap untuk Berbuka Puasa ni. Cara² Sis masak Sambal Sotong ni lain sikit. Mama Sashi bisa memasak Cumi Hitam Pedas Blakutak Khas Cirebon belajar dari pengalamannya dahulu saat sering membantu, Juru masak di setiap Acara Pesta Hajatan dikampung kampung dan sampai hari ini pun Mama Sashi Masih tetap Belajar untuk menambah Pengetahuan Serta.

Macam – macam makanan bakar kat sini. Sambal jenis ini adalah varian yang tidak begitu pedas, bahkan bisa dikategorikan sebagai lauk jika jumlah sotong yang digunakan banyak. Resipi Asam Pedas Daging Campur Tetel Yang Sedap & Enak. Dalam panduan ini, kami menggunakan 14 ramuan memasak untuk membuat Resipi Sotong kunyit sambal pedas-pedas manis yang lazat dan lazat. Di samping itu, kita hanya memerlukan langkah 8, ia pasti sangat mudah untuk rakan kawan cuba di rumah.

Ramuan untuk membuat Sotong kunyit sambal pedas-pedas manis

Sila rakan rakan menyediakan 14 ramuan yang diperlukan untuk membuat Resipi Sotong kunyit sambal pedas-pedas manis di bawah.

  1. – Bahan part 1.
  2. 10 – ekor sotong siap siang.
  3. 1 – sudu besar serbuk kunyit.
  4. 1 – sudu kecil garam.
  5. – Bahan part 2.
  6. 15 – biji tomato ceri.
  7. 3 – sudu besar sos cili.
  8. 2 – sudu besar sos tomato.
  9. 2 – sudu besar sos tiram.
  10. 1 – sudu besar kicap.
  11. 2 – biji bawang kecil.
  12. 1 ulas – besar bawang putih.
  13. 2 – biji cili api.
  14. 1 – sudu kecil garam.
Baca :  Ramuan Sotong Goreng Garam Kasar yang Mudah

Nasi Lemak Sempoi Dengan Sambal Sotong. Resep sambal Petis atau yang sering disebut sambal petis adalah kumpulan dalam masakan Indonesia yang dibuat dari produk sampingan. Masukkan semua jenis sos dan kicap manis (jika pekat tambah air sedikit). Sambal sotong dibuat dengan bahan utama sotong yang kemudian dipotong melingkar dan dipadu bumbu dan bahan lada.

Langkah untuk membuat resepi Sotong kunyit sambal pedas-pedas manis

Seterusnya sila rakan rakan mengikuti 8 langkah-langkah membuat resipi Sotong kunyit sambal pedas-pedas manis ini.

  1. Gaulkan bahan-bahan part 1 terlebih dahulu.
  2. Racik kecil-kecil segala bawang dan cili tadi. Belah dua semua tomato ceri yang comey-comey..
  3. Panaskan kuali dengan minyak. Bagi extra minyak sikit sebab kite akan goreng sotong tu dulu. Goreng sampai agak-agak masak. Lepas tu angkat masuk pinggan lain dulu..
  4. Guna balik minyak yang goreng sotong tadi. Mulakan tumis sagala bawang dan cili api tu. Bagi lama sikit tumis sebab air sotong tu ade lagi, nak kasi kering sikit. Rupa pelik sikit tapi rilek je. Kejap lagi sedap..
  5. Agak-agak dah macam bau naik, masukkan segala sos-sos dan kicap yang dah ready tadi. Masukkan semua sekali. Takde hal. Kemudian kacau sampai semua sebati. Masukkan garam jugak ye..
  6. Dah sebati sos tu. Bau dah ngam sedap, baru masukkan tomato ceri yang dah belah dua tu. Kalau tak belah pun tak pe. Masukkan je. Kacau-kacau sambil menari sikit..
  7. Final step. Ambil sotong goreng tadi. Masukkan dalam kuali. Gaul balik semua sampai kena semua sotong tu. Kasi lama sikit gaul, bagi rasa tu masuk kat sotong-sotong tu semua..
  8. Siap! Angkat masuk pinggan laa. Sedia untuk dihidang. Senang en?.
Baca :  Ramuan Sambal Sotong LemakBerkrim + Petai yang Lezat

Maka dari itu rsanyapun cukup pedas dan lezat. Biasanya sambal sotong ini disandingkan bersama sepiring nasi putih dan lalapan segar. Antara resepi sotong yang digemari ialah sotong sambal petai. Pasti makan sedap sampai menjilat jari. Lihat juga resep Cumi pedas manis enak lainnya!