Cara Memasak Kek Batik Rangup Sedap 7 Bahan

By | Julai 5, 2022

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Kek Batik Rangup di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Kek Batik Rangup yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!.

7 Ingredients of Resepi Kek Batik Rangup

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Kek Batik Rangup ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 7 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 250 gram – butter.
  2. Sedia 1/2 tin – susu cair.
  3. Sedia 1 tin – susu manis.
  4. Sedia 2 cawan – milo.
  5. Sedia 3 – sudu serbuk koko.
  6. Sedia 2 cawan – nestum.
  7. Sedia 1 – paket biskut marie (dalam 40 keping saiz besar).

13 Cara Penyediaan Kek Batik Rangup

Dah ada 7 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Kek Batik Rangup pula. Simple saja cuma 13 langkah.

  1. Ini adalah bahan-bahannya. Gambar ketiga tu saya dah bahagi ikut sukatan. Kalau anda perasan, resepi ni ada nestum. Yaaa, nestum inilah yang membuatkan kek batik ini sedikit liat chewy chewy kata orang 😁.
  2. Pertama, cairkan sebuku butter tadi..
  3. Masukkan susu manis..
  4. Masukkan susu cair..
  5. Masukkan serbuk koko. Kacau..
  6. Masukkan milo. Kacau..
  7. Masukkan nestum. Kacau..
  8. Kacau hingga sebati dan licin. Perlahankan api..
  9. Masukkan biskut marie yang sudah dipatah-patahkan..
  10. Tutup api. Gaul hingga merata..
  11. Pindah masuk ke dalam loyang. Saya buat 2 loyang untuk dapatkan kek setebal 1 inci. Tekan-tekan guna sudu. Kalau nak puas hati, tekan guna tangan. Pastikan guna sarung tangan atau alas dengan plastik ya. Panas tu πŸ˜†. Pastikan kek kita padat dalam loyang. Kalau tak, nanti masa nak potong, keknya pecah..
  12. Macam ni rupa dia bila sudah dipadatkan. Kalau guna loyang, lapik permukaan kek dengan plastik. Nak jimat ruang peti ais, tingkatkan aja 2 loyang tu. takda masalah..
  13. Dalam sejam pun dah beku boleh potong. Cumanya kalau nak cantik dan senang potong, keluarkan dulu kek kita dari peti ais dalam 5 minit sebelum potong. Saya tak sabar, beku-beku saya dah potong. Hihi. Selamat mencuba πŸ“.
Baca :  Cara Memasak Nasi Goreng Cendawan Shitake Sedap 9 Bahan

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Kek Batik Rangup ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!