Ramuan Sotong Masak Lemak Cili Api bersama kacang panjang dan carrot yang Cepat

By | Ogos 16, 2021

Hello kawan rakan, Adakah anda mencari resepi bagaimana untuk membuat Sotong Masak Lemak Cili Api bersama kacang panjang dan carrot mudah ? Jika benar, rakan rakan boleh membaca dan mengikuti panduan resipi bagaimana untuk membuat Sotong Masak Lemak Cili Api bersama kacang panjang dan carrot dalam langkah mudah 10 yang berikut. Alhamdulilah, Bertemu lagi kita untuk minggu ini, kali ini Bonda ingin berkongsi Resipi Udang Masak Lemak Cili Api bersama Kacang Panjang dan Tempe. Hasil carian untuk sotong masak lemak cili api. Lihat juga resipi untuk Sotong Masak Lemak Cili Api bersama kacang panjang dan carrot.

Bila dah pecah minyak dan naik bau masukkanlah daun kunyit dan masukkan kacang panjang. Kemudian masukkan sotong ya, dan masukkan santan, kemudian. Akhir sekali masukkan kacang panjang, carrot, bunga kobis. Dalam panduan ini, kami menggunakan 12 ramuan memasak untuk membuat Resipi Sotong Masak Lemak Cili Api bersama kacang panjang dan carrot yang lazat dan lazat. Di samping itu, kita hanya memerlukan langkah 10, ia pasti sangat mudah untuk rakan kawan cuba di rumah.

Ramuan untuk membuat Sotong Masak Lemak Cili Api bersama kacang panjang dan carrot

Sila rakan rakan menyediakan 12 ramuan yang diperlukan untuk membuat Resipi Sotong Masak Lemak Cili Api bersama kacang panjang dan carrot di bawah.

  1. 5 – ekor sotong size XL.
  2. 12 batang – Cili api.
  3. 2 ulas – Bawang putih.
  4. – Bawang merah 1 biji.
  5. – Halia 1 inci.
  6. – Kunyit ½ inci.
  7. Daun – pandan sehelai.
  8. – Carrot 2 batang (yang kurus).
  9. 5 batang – Kacang panjang.
  10. – Garam.
  11. – Cukup rasa.
  12. – Msg (ajinomoto yg memendekkan umur tu).
Baca :  Ramuan Sotong Goreng Rempah yang Mudah

Kacau rata dan biarkan layu sedikit Kerabu sotong biasanya disantap bersama bersama nasi putih. Sotong masak cili api kering ini memang kesukaan ramai makan satu lauk saja cukup nikmat. – Masukkan kacang panjang, tomat hijau, dan cabai. Bahan: – Potong-potong kacang panjang, cuci bersih lalu keringkan. Tumis sampai harum. – Tambahkan sedikit air masukkan kacang panjang masak sampai setengah.

Langkah untuk membuat resepi Sotong Masak Lemak Cili Api bersama kacang panjang dan carrot

Seterusnya sila rakan rakan mengikuti 10 langkah-langkah membuat resipi Sotong Masak Lemak Cili Api bersama kacang panjang dan carrot ini.

  1. Tumbuk bawang merah, bawang putih, cili api, halia dan kunyit sehingga lumat (hancur ye gais).
  2. Kacang panjang di patah² kan mengikut kepanjangan yg kalian ingin kan…
  3. Carrot dipotong secara hirisan memanjang gittew 😘🤗🤣.
  4. Sotong di potong mengikut cita rasa masing².. mcm sis, sis potong badan sotong tu 2 bahagian then potong lg kecik2, saje nk bg sotong tu nmpk bnyk sbb sotong tu size XL.. x potong kang mcm seram pulak nk mkn besar sgt 😏…
  5. Panas kan minyak dalam kuali, dan tumis la bahan² yg da ditumbuk tadi sehingga naik bau dan garing.
  6. Masuk kan sotong setelah bahan² yg ditumis naik bau dan pecah minyak..
  7. Masukkan sedikit air untuk empuk kan sotong dan masuk kan kacang panjang dan carrot juga 😘.
  8. Setelah sayur da layu sedikit, boleh la masok kan santan dan daun pandan.
  9. Perasa kan la dengan garam, ajinomoto dan cukup rasa dan tunggu la sehingga menidih dan santan itu masak…
  10. Kini bole dihidangkan dan dimakan bersama seketul Ayra 😘.. selamat mencuba ya gais.
Baca :  Cara Memasak Sotong Sumbat Percik yang Enak

Sumbat isi ikan ke dalam sotong dan cucuk dengan pecungkil gigi supaya isinya.. Bila dia bercerita cara bondanya memasak masak lemak cili padi ayam menyebabkan saya menelan nelan air liur. Ya lah semua orang pandai memasak masak lemak cili api ni tapi tak semua orang tahu teknik untuk menghasilkan masakan yang enak terutama mereka yang bukan berasal dari Nogori. Inilah keistimewaan masak lemak cili padi orang Negeri Sembilan! Resep Tumis Kacang Panjang enak dan mudah untuk dibuat.