Cara Memasak Pajeri terong Sedap 4 Langkah

By | Februari 23, 2021

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Pajeri terong di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Pajeri terong yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Dulu kami pernah makan pajeri sedap yang dimasak oleh Wan Chu, aunty kami di Sungai Besi. Tapi sabar dulu, kita jamu minda kita dengan sedikit perkongsian ilmu yang saya catat semasa Kuliah Ustaz Fauza. Resepi Pajeri Terung yang lazat dari utara.

Pejeri terung ni sesuai di makan bersama nasi putih atau nasi minyak. Korang juga boleh gunakan resepi ini untuk membuat pajeri nenas jika tidak suka makan terung. Jom kita buat pajeri terung yang menyelerakan ini.

Daftar isi :

15 Bahan – Bahan Resepi Pajeri terong

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Pajeri terong ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 15 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 3 – biji terong panjang dibelah 2.
  2. Sedia 1 – biji bwg besar,3 ulas bwg putih,2 inci halia-dihiris semuanya.
  3. Sedia 1 – inci kulit kayu manis,2 bijibuah pelaga.
  4. Sedia 1 – kuntum bunga lawang,2 kuntum bunga cengkih.
  5. Sedia 1 – tangkai daun kari.
  6. Sedia – udang kering segenggam/udang basah halus pun boleh.
  7. Sedia 1 – peket kecil rempah kari daging.
  8. Sedia 1 – peket kecil rempah kari ikan.
  9. Sedia 2 – sudu besar kerisik.
  10. Sedia 2 keping – asam keping/1 sudu kecil pes asam jawa.
  11. Sedia 1 – sendok kecil gula pasir.
  12. Sedia 2 – sudu kecil garam,serta 1/2 sudu kecil ajinomoto.
  13. Sedia 100 ml – santan pekat + 1 gelas air.
  14. Sedia 1/2 cawan – minyak.
  15. Sedia 1 cawan – air.
Baca :  Cara Memasak Sambal Jawa Sedap 4 Langkah

Pajeri nanas selalu kita makan di kenduri kahwin. Bukan makan dengan nasi minyak je sedap. Makan dengan nasi putih pun sedap. Aroma wangi dan rasanya yang pedas-pedas manis memang membangkitkan selera.

4 Cara Memasak Pajeri terong

Dah ada 15 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Pajeri terong pula. Simple saja cuma 4 langkah.

  1. On Cook,masuk minyak.Panaskan dahulu periuk nasi,tumis kulit kayu manis,bunga lawang,buah pelaga,bunga cengkih,udang kering tak ada,nie saya guna udang basah halus,bahan hiris dan daun kari sampai kekuningan.Masukkan rempah dan secawan air..
  2. Masuk gula,garam,aji dan asam keping.Nak tukar asam jawa pun boleh juga.Masak sampai pecah minyak.Masuk pula kerisik.Masak sampai pekat dan pecah minyak lg.Jika periuk nasi kita menyentap,tekan cook lg sekali..
  3. Masuk santan biar mendidih.Masuk terung,masak sampai terung sedikit lembut,jangan lembik sangat nnti tak sedap.Terong akan melembut lg dlm kuah yg panas.Kuah jgn terlalu cair,biar sedang2 pekat baru sedap..
  4. Rasakan sekali lg,tambah apa yg kurang.Pajeri yg sdp biar cukup rasa,manis masin masam…dlm erti kata lain"seimbanglah rasanya".Siap.tutup suis periuk nasi anda..

PAJERI NENAS TERUNG IKLAN Bahan Kisar • Bawang besar • Bawang putih • […] Pajeri Terung. Penulisresepimudah KategoriSayur MasakanHidangan Melayu Kaedah MasakanTumis Kesukaran Permulaan. Tak semua orang suka makan pajeri nenas dan pajeri terung tetapi mereka yang suka kebanyakannya tahu cara mudah untuk memasak makanan ini yang Resepi pajeri nenas yang sedap dan simple serta mudah dibuat. Sama ada resepi utara, Kelantan, Terengganu atau Johor, semuanya amat menyelerakan mengikut kreativiti sendiri. Pajeri terung ini memang langsung tidak dirancangkan pun.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Pajeri terong ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!

Baca :  Cara Membuat Bakso Enak #Menu #RUMAHTERBUKA #Minggu6 Mudah 20 Bahan