Resepi Kimchi Jjigae (sup kimchi) Enak 13 Bahan

By | Jun 24, 2022

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Kimchi Jjigae (sup kimchi) di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Kimchi Jjigae (sup kimchi) yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!.

13 Bahan – Bahan Resepi Kimchi Jjigae (sup kimchi)

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Kimchi Jjigae (sup kimchi) ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 13 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 350 gm – Kimchi.
  2. Sedia 1 – biji Bawang besar (dipotong dadu).
  3. Sedia 1 – sb Serbuk Cili.
  4. Sedia 1 – sb Cili flakes.
  5. Sedia 1 – ketul Stok ikan bilis.
  6. Sedia 600 ml – air.
  7. Sedia 2 1/2 – sk garam.
  8. Sedia – Bahan bahan lain.
  9. Sedia 1 – bekas Tofu lembut (potong 6).
  10. Sedia 1 – peket sayur green dragon (potong 3).
  11. Sedia 200 gm – daging (hiris nipis).
  12. Sedia 80 gm – shitake segar (hiris).
  13. Sedia 3 – @4 biji telur (own preference).

5 Cara Memasak Kimchi Jjigae (sup kimchi)

Dah ada 13 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Kimchi Jjigae (sup kimchi) pula. Simple saja cuma 5 langkah.

  1. Sediakan bahan bahan..
  2. Panaskan sedikit minyak dalam kuali, Tumis bawang sehingga layu. Akk xde mangkuk korea tu kita guna la piyuk pape pun eh. Janji masak kene sedap😂.
  3. Masukkan kimchi bersama air kimchi. Kacau, kemudian masuk air. Masuk daging dan shitake. Bahan ni kene masuk dl dan rebus bagi masak betul..
  4. Kemudian masuk serbuk cili ngan kepingan cili. Nak pedas lagi kome masuk ler lebih, tak salah pun. Lepas tu masuk sekali kiub ikan bilis n garam. Bila google ada resepi suh masuk gula, akk tak masuk gula yer, ajer pelik kang rase😅.
  5. Renehkan kuah, nak makan baru masukkan bahan bahan lain seperti tofu lembut, green dragon dan telur. Selamat mencuba😊.
Baca :  Resepi Cucur Lemak Manis Adabi (segera) Enak 3 Bahan

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Kimchi Jjigae (sup kimchi) ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!