Ramuan Kepak Ayam Masak Lemak Cili Padi yang Mudah

By | Februari 23, 2021

Hello kawan rakan, Adakah anda mencari resepi bagaimana untuk membuat Kepak Ayam Masak Lemak Cili Padi mudah ? Jika benar, rakan rakan boleh membaca dan mengikuti panduan resipi bagaimana untuk membuat Kepak Ayam Masak Lemak Cili Padi dalam langkah mudah 3 yang berikut. Ayam Masak Lemak Cili Padi or Chicken in Coconut Milk with Birds Eye Chili, is a rich spicy yellow coconut gravy that is cooked with bird's eye chili. It is one of the many Malaysian favourites to accompany a hot plate of fragrant Jasmine rice. When I use to buy nasi bungkus from Malay stalls, I.

Menu simple saya hari ni ayam masak lemak cili padi. Menu yang senang dan sedap bagi saya. Sebenarnya ada banyak cara nak masak ayam Saya sediakan video ayam masak lemak kat bawah ni. Dalam panduan ini, kami menggunakan 14 ramuan memasak untuk membuat Resipi Kepak Ayam Masak Lemak Cili Padi yang lazat dan lazat. Di samping itu, kita hanya memerlukan langkah 3, ia pasti sangat mudah untuk rakan kawan cuba di rumah.

Ramuan untuk membuat Kepak Ayam Masak Lemak Cili Padi

Sila rakan rakan menyediakan 14 ramuan yang diperlukan untuk membuat Resipi Kepak Ayam Masak Lemak Cili Padi di bawah.

  1. 20 – ketul kepak ayam.
  2. 3 kotak – kecil santan Ayam Brand.
  3. – 🥘Bahan kisar:.
  4. 3 – biji bawang besar merah.
  5. 2 – inci halia.
  6. 1 – inci lengkuas.
  7. 3 – inci kunyit hidup.
  8. 5 ulas – bwg putih.
  9. 20 – biji cili padi hijau @ lebih.
  10. – 🥘Bahan Lain.
  11. 3 keping – asam keping/gelugor.
  12. – Garam,gula secukupnya.
  13. 4 – btg serai diketuk.
  14. 1 helai – daun kunyit dikoyak2.
Baca :  Bahan Rendang Ayam Kampung Cili Padi #marathonraya yang Cepat

Boleh la tengok ye sebelum masak tu. Lepas tengok tu jangan lupa subscribe ok… Hehe. apapun versinya masakan ini tetap sedap karena kuah yang terasa pedas dan daging ayam yang mat gebu membuat makanan ini banyak digemari oleh orang banyak dan salah satunya adalah suami saya yang setiap akhir week pasti meminta saya untuk membuat ayam masak lemak cili api ni. Sekali sekala kena layan masakan melayu jugak. Nah saya bagi resepi masak lemak cili padi.

Langkah untuk membuat resepi Kepak Ayam Masak Lemak Cili Padi

Seterusnya sila rakan rakan mengikuti 3 langkah-langkah membuat resipi Kepak Ayam Masak Lemak Cili Padi ini.

  1. Masukkan bahan kisar dlm kuali bersama bahan2 lain. Masak sedikit..
  2. Masukkan ayam. Tutup kuali, masak biar air ayam keluar lebih kurang 15-20 minit..
  3. Masukkan santan. Tambah sedikit air ikut kepekatan disukai. Masak sehingga kuah pekat sedikit lebih kurang 15-20 minit lagi..

Cili kering dikatakan akan menyebabkan lemak cili padi lebih berlemak. Kata Syed lagi, kalau guna ayam tua lagi sedap. Haa jangan pulak ada yang nak komen, masak lemak cili padi nogori, tak guna bawang. Itu pun saya tahu tapi tekak masing masing kan, kalau nak letak sebiji dua bawang. Cili padi (cili api) = bird's eye chilli (because they are tiny, not quite like rice grains, but small).