Cara Membuat Lempeng Pisang Kelapa Enak 3 Langkah

By | Februari 23, 2021

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Lempeng Pisang Kelapa di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Lempeng Pisang Kelapa yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Terkenang kalau dulu-dulu bila petang musim hujan, mak mesti buat Lempeng pisang. Tapi sekarang nak jumpa lempeng ala kampung macam emak atau nenek buat memang jarang-jarang dapat. Lihat juga resep Lempeng pisang gula merah+kelapa enak lainnya.

My grandmother used to made this for breakfast. It doesn't cost so much and very filling. Eat it with curry or rendang.

7 Bahan – Bahan Resepi Lempeng Pisang Kelapa

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Lempeng Pisang Kelapa ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 7 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia – pisang lenyek.
  2. Sedia – tepung gandum.
  3. Sedia – kelapa parut yg putih.
  4. Sedia – santan.
  5. Sedia – sdt garam.
  6. Sedia – Air sedikit.
  7. Sedia – pisang secukupnya.

Beberapa hari sebelumnya, en hubby memang ada request minta buatkan lempeng pisang kelapa. Masa tu akak tak perasan pun pisang depan rumah dah nak masak. Oleh kerana permintaan datangnya dari en suami, maka haruslah si isteri cuba memenuhi. Rajin-rajinlah diri menggodek lempeng pisang kelapa yang sedap.

3 Cara Membuat Lempeng Pisang Kelapa

Baca :  Cara Memasak Chicken Lasagna Cepat 18 Bahan

Dah ada 7 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Lempeng Pisang Kelapa pula. Simple saja cuma 3 langkah.

  1. Campur semua bahan kecuali daun pisang..
  2. Panaskan kuali. Sapu daun pisang dengan minyak sedikit, letak adunan lempeng atasnya dan ratakan bahagian sebelah. Sebelah lagi tutup adunan. Masak atas kuali leper..
  3. Masak sebelah dalam 3-4minit atau nampak dah firm. Terbalikkan dan biar 3-4 minit juga. Hingga lempeng masak. Siap dihidangkan..

Antara salah satu menu wajib pada waktu pagi adalah lempeng. Sebut sahaja resepi lempeng pisang, lempeng gandum atau lempeng kelapa,semua sedap tau. Biasanya kami makan lempeng ni dengan susu pekat dah cukup sedap dah. Tapi kalau stok susu dah habis,makan macam tu pun dah best tambah-tambah kalau lempeng pisang. Satu lagi resepi lempeng yang sedap dan menyihatkan yang wajib anda cuba ialah lempeng pisang.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Lempeng Pisang Kelapa ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!