Bahan Nasi Arab yang Enak

By | Februari 23, 2021

Hello kawan rakan, Adakah anda mencari resepi bagaimana untuk membuat Nasi Arab mudah ? Jika benar, rakan rakan boleh membaca dan mengikuti panduan resipi bagaimana untuk membuat Nasi Arab dalam langkah mudah 3 yang berikut. Pernah tak awak terfikir nak masak NASI ARAB, tapi melupakan kerana rasa ia susah. Jom kak Zam tunjuk pengalaman orang yang pernah masak nasi arab dengan pes nasi arab dari ARABIAN. Perbezaanya cuma rempah nasi arab mengandungi saffron.

When we mention about Middle Eastern cuisine, what would spring to mind is the Nasi Arab dishes – or we would call, the Arabic version of Nasi Briyani. Biasa kalau masak nasi arab, tak semua nasi arab ayamnya akan juicy dan sedap. Tpai dengan resepi ini, memang dijamin ayam akan jadi 'juicy' dan takkan hilang rasa manis ayamnya. Dalam panduan ini, kami menggunakan 12 ramuan memasak untuk membuat Resipi Nasi Arab yang lazat dan lazat. Di samping itu, kita hanya memerlukan langkah 3, ia pasti sangat mudah untuk rakan kawan cuba di rumah.

Ramuan untuk membuat Nasi Arab

Sila rakan rakan menyediakan 12 ramuan yang diperlukan untuk membuat Resipi Nasi Arab di bawah.

  1. – Ayam.
  2. – Biji Bawang Merah.
  3. – Garam.
  4. – Kunyit.
  5. – Saffron (Saya tak letak sebab mahal. Hehehe).
  6. – Seekor Ayam.
  7. – Nasi.
  8. – Bawang Merah.
  9. – Kulit Kayu Manis.
  10. – kuntum Pelaga.
  11. – Cili/Serbuk Black Pepper.
  12. – Minyak Masak.

Tidak seperti nasi Arab yang ada sedikit kemerahan. Saya juga mengasapkan nasi ini kerana sedap nasi yang diasap seolah kita membakarnya dengan arang. Restoran nasi arab Saba ini terletaknya berdekatan dengan universiti MMU. Jadi warga pelajar dan pekerja di sana tentu tidak asing dengan kedai nasi arab ini.

Baca :  Cara Memasak Nasi Ayam KFC (Japanese Style) Enak 12 Bahan

Langkah untuk membuat resepi Nasi Arab

Seterusnya sila rakan rakan mengikuti 3 langkah-langkah membuat resipi Nasi Arab ini.

  1. Bawang besar 6 biji. Potong & susun penuh menutupi dasar periuk. 2. Garam, kunyit, safron (saya tak letak sebab mahal HEHEHE tapi saya gantikan dengan serbuk pewarna kuning sikit – sengaja carik penyakit HUHUHU). Letak ayam atas bawang tadi. Tutup periuk dengan aluminium foil & masak guna api kecil selama 1/2-1 jam. 3. Dah siap! Hasilnya selepas 1/2 jam. Bebawang ni jangan buang sebab nak masuk kat dalam nasi. 4. Bakar ayam guna oven..
  2. 5. Bawang merah, kulit kayu manis, 5 kuntum pelaga, garam, minyak. Puan Najwa kata kalau suka boleh letak cili tapi saya letak serbuk blackpepper. ***Minyak saya buh lepas nasi dah masak sebab nak guna minyak daripada lemak ayam yang di bakar tadi (warnanya kuning sebab tu letak kemudian) 6. Ni macam biasa lah. Trick nak dapat Nasi Arab yang wangi & lebih sedap. Bakar arang seketul. Utk bekas letak bara arang, guna je aluminium bekas tutup periuk tadi..
  3. 7. Mula mula masukkan air/jus & minyak ayam tadi. Masuk sekali bebawang semua. Letak sekeliling atas nasi. 8. Baru letak bara arang dan tutup periuk. 9. Patutnya masuk sekali ayam time buh bara arang tapi terlupa 10. Keluarkan ‘mangkuk’ aluminium foil berisi bara arang tadi. Ratakan nasi dengan bebawang tapi pastikan tak kena pada semua bahagian nasi untuk hasil warna nasi yang putih & kuning. Guna chopstick untuk elak nasi patah seribu.

Nasi Arab sedia untuk dinikmati bersama lauk kesukaan anda seperti dalca, sambal dan sebagainya. Jom hasilkan hidangan Nasi Arab yang enak dan 'simple' ini! Hidangan Nasi Arab ini mudah sekali untuk disediakan di rumah kerana menggunakan bahan-bahan yang murah dan senang untuk didapati. A wide variety of nasi arab food options are available to you Order from Restoran Nasi Arab Tareem online or via mobile app We will deliver it to your home or office Check menu, ratings and reviews Pay online or cash on delivery. "Nak masak lauk apa lagilah hari ni ye. Rasa boring pulak makan nasi biasa je.