Resepi Olahan Patin Tempoyak yang Enak

By | Mac 12, 2021

Hello kawan rakan, Adakah anda mencari resepi bagaimana untuk membuat Patin Tempoyak mudah ? Jika benar, rakan rakan boleh membaca dan mengikuti panduan resipi bagaimana untuk membuat Patin Tempoyak dalam langkah mudah 5 yang berikut. Tempoyak (Jawi: تمڤويق), asam durian or pekasam is a Malay condiment made from fermented durian. It is usually consumed by the ethnic Malays in Maritime Southeast Asia, notably in Indonesia and Malaysia. #Patin #PatinTempoyakTemerloh #StepByStep #sukatanMudah #DapurBerasap AOKME!!! Jom Cuba RESEPI PATIN MASAK TEMPOYAK original Temerloh Pahang ni.

Brengkes is cooked using tempoyak as the main and important seasoning. Order from Patin Tempoyak online or via mobile app We will deliver it to your home or office Check menu, ratings and reviews Pay online or cash on delivery. As Salam, Tips dan Cara Masak Ikan Patin Tempoyak Asli Yang Sedap- Kali ini saya nak kongsikan cara saya masak ikan patin tempoyak yang macam orang Temerloh suka makan tu.heheh. Dalam panduan ini, kami menggunakan 10 ramuan memasak untuk membuat Resipi Patin Tempoyak yang lazat dan lazat. Di samping itu, kita hanya memerlukan langkah 5, ia pasti sangat mudah untuk rakan kawan cuba di rumah.

Daftar isi :

Ramuan untuk membuat Patin Tempoyak

Sila rakan rakan menyediakan 10 ramuan yang diperlukan untuk membuat Resipi Patin Tempoyak di bawah.

  1. 1 – ekor ikan patin.
  2. 20 – biji cili padi.
  3. 2 – inci kunyit hidup.
  4. 3 helai – daun kunyit.
  5. 6 – sudu besar tempoyak.
  6. 3-5 – asam keping (perlu jika tempoyak kurang masam).
  7. 1 – ikat daun kesum.
  8. 5-6 gelas – air (bergantung kepada kepekatan yang disukai masing-masing).
  9. 1 – sudu besar gula (secukup rasa).
  10. 1 – sudu kecil garam (secukup rasa).
Baca :  Ramuan Ikan Isi Masak Kicap yang Enak

Dikatakan juga keenakan gulai tempoyak sebenarnya terletak pada tempoyaknya, cukup masam tempoyak sedaplah gulainya. Masak Tempoyak Ikan Patin Versi Asli Temerloh. Nowadays tempoyak is fermented specially for culinary use because there is such as huge demand The most popular fish for this dish is the patin, also known as pangasius, river catfish, or shark catfish. yaitu menggunakan Tempoyak dan tidak menggunakan Tempoyak. Brengkes adalah sebutan dala bahasa Palembang, bahasa Indonesianya adalah Pepes.

Langkah untuk membuat resepi Patin Tempoyak

Seterusnya sila rakan rakan mengikuti 5 langkah-langkah membuat resipi Patin Tempoyak ini.

  1. Sediakan bahan-bahan yang diperlukan.
  2. Tumbuk cili padi sehingga hancur. Kemudian masuk kunyit hidup. Dah hancur semula masukkan tempoyak.
  3. Tumbuk mesra dan kacau sebati.
  4. Masukkan air dalam periuk. Kalau nak lebih kuah, boleh tambah air ikut citarasa. Kemudian masukkan semua bahan yang ditumbuk iaitu cili padi, kunyit hidup dan tempoyak. Biarkan mendidih. Masukkan daun kesum, daun kunyit dan asam keping..
  5. Masukkan ikan, garam dan gula. Biarkan mendidih dengan api perlahan. Bila sudah masak dan siap, bau masakan ini memang buat kita tak sabar nak makan. Senang kan dan boleh la dihidangkan 😋😋😋.

Tempoyak atau tempuyak adalah masakan yang berasal dari buah durian yang difermentasi. Tempoyak merupakan makanan yang biasanya dikonsumsi sebagai lauk saat menyantap nasi. Cara membuat ikan patin tempoyak ini sangat sederhana namun memiliki rasa yang khas ditambah dengan tambahan rempah berupa daun kessum yang bermanfaat untuk penyedap dan juga masakan. Gulai Tempoyak Ikan Patin salah satu gulai kampung kegemaran aku sejak dulu hingga kini, lebih-lebih lagi jika ikannya adalah dari sungai Pahang. Kalau yang belum pernah rasa patut mencubanya.

Baca :  Bahan Sup Bebola Ikan Palembang pasti enak yang Mudah
Carian Resepi :ikan patin tempoyak