Cara Membuat Nasi Goreng Kampung bujang style Mudah 5 Langkah

By | Februari 23, 2021

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Nasi Goreng Kampung bujang style di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Nasi Goreng Kampung bujang style yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Village style fried rice, otherwise known as Nasi Goreng Kampung is a Malay style fried rice. It is commonly cooked using leftover rice. However, you can also use freshly cooked rice as well.

They think that nasi goreng kampung is a village recipe which should be made manually. The argument also arises because the paste process by the blender is much finer than those grounded manually, which does not produce the same texture of the authentic recipe. Since it is so convenient to use an electric blender in the modern kitchen, I decided to compare the results by using both methods to.

9 Bahan – Bahan Resepi Nasi Goreng Kampung bujang style

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Nasi Goreng Kampung bujang style ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 9 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 2 – mangkuk nasi.
  2. Sedia – Ikan bilis/ atau ikan goreng yang di siat.
  3. Sedia 5 – tangkai cili api merah (ikut tahap kepedasan).
  4. Sedia 4 – tangkai cili api hijau.
  5. Sedia 1 ulas – bawang putih.
  6. Sedia 1/2 – biji bawang merah.
  7. Sedia – Seinci belacan (kalau taknak letak pun tak pe).
  8. Sedia – Serbuk perasa (saya pakai chicken stok knorr jer).
  9. Sedia – Telur (terlupa pulak).
Baca :  Cara Membuat Nasi tomato Ayam Masak Merah pasti repeat Sedap 25 Bahan

About Press Copyright Contact us Creators Advertise Developers Terms Privacy Policy & Safety How YouTube works Test new features Press Copyright Contact us Creators. T hough there are many worthy contenders for the title, all right-thinking people surely agree that fried rice is the very best kind of rice. And the Indonesian version, nasi goreng, is right up. Before you jump to Malay Countryside Fried Rice (Nasi Goreng Kampung) recipe, you may want to read this short interesting healthy tips about Methods To Live Green Plus Spend less Money In The Kitchen.

5 Instructions Nasi Goreng Kampung bujang style

Dah ada 9 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Nasi Goreng Kampung bujang style pula. Simple saja cuma 5 langkah.

  1. Tumbuk kasar, cili api, bawang merah, bawang putih, ikan bilis sikit.
  2. Kemudian goreng ikan bilis / ikan goreng ambik isi dia jer.
  3. Minyak bekas goreng ikan bilis tu tumis sekejap bahan yang di tumbuk, bila dah nak garing tu pecah kan telur kacau kemudian masukkan nasi (biasanya nasi lebihan semalam yang di simpan di peti sejuk).
  4. Bila dah gaul sebati dah boleh letak serbuk perasa dan ikan bilis tadi.. gaulĀ².. ok dah boleh di hidang.
  5. Saya tambah cili api potong biar pedas di mengila di tekak.

Until fairly recently any individual who expressed concern about the degradation of the environment raised skeptical eyebrows. Those days are over, and it seems we all realize our role in. Spoon the nasi goreng onto warmed plates. Overlap the cucumber and tomato on the side of each plate, sprinkle over the crispy fried onions and serve with prawn crackers. For the spice paste, blend all of the spice paste ingredients together in a food processor.

Baca :  Cara Membuat Ayam Masak Kicap Madu Mudah 5 Langkah

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Nasi Goreng Kampung bujang style ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!

Carian Resepi :Nasi Goreng Cara Bujang